Severojižní kolejový diametr: rada města schválila memorandum o spolupráci

18. září 2018 – Na přípravě takzvaného Severojižního kolejového diametru navazujícího na řešení Železničního uzlu Brno bude spolupracovat město Brno, Jihomoravský kraj, ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty. Počítá s tím memorandum, které dnes schválila Rada města Brna. Doporučila ho také schválit brněnskému zastupitelstvu. Záměr bude prověřen studií proveditelnosti podle metodiky SŽDC.

„Spolupráce všech těchto institucí je nezbytná a velice si cením toho, že bude zakotvena v memorandu. Severojižní kolejový diametr významem přesahuje hranice města, bude mít vliv na fungování železnice v celém regionu. Funkce diametru musí být posuzována primárně v kontextu dlouhodobého rozvoje přiléhajících lokalit a také přepravních potřeb místních i dojíždějících. Technické řešení je na odborném posouzení studie proveditelnosti,“ uvedl primátor města Brna Petr Vokřál.

Spolupráce zúčastněných stran je podle memoranda následující:

• Statutární město Brno a Jihomoravský kraj připraví limitující omezení území pro zpracování studie proveditelnosti.

• SŽDC zajistí vlastním jménem zpracování studie proveditelnosti.

• SŽDC zřídí výbor studie proveditelnosti, ve kterém budou rovnoměrně zastoupeny zúčastněné strany:
o Statutární město Brno bude zastoupeno politickou reprezentací, odbornými úředníky, pracovníky DPMB, a. s. a města
o Spolu s Jihomoravským krajem budou členem výboru i pracovníci společnosti Kordis JMK (koordinátor IDS JMK)
o Činnost výboru bude řízena statutem a jednacím řádem, které schválí zúčastněné strany.

• Dílčí plnění studie proveditelnosti budou projednávána se všemi zúčastněnými stranami.

• K finální podobě studie proveditelnosti vydají všechny zúčastněné strany své stanovisko, stanovisko statutárního města Brna bude předloženo ke schválení voleným orgánům.

• Po schválení záměru SJKD v centrální komisi ministerstva dopravy zahájí město Brno realizaci zapracování záměru SJKD do územního plánu a Jihomoravský kraj upraví řešení záměru SJKD v zásadách územního rozvoje.

Aktuálně

Varianta Řeka

Přestavba uzlu s nádražím u řeky

Rozšířená koridorová trať projde městem v poloze stávajícího nákladního průtahu. Nové osobní nádraží bude vybudováno podél ulice Rosické v blízkosti řeky Svratky asi 800 metrů jižně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Varianta Petrov

Přestavba uzlu s nádražím pod Petrovem

Rekonstruovány budou trati osobního i nákladního průtahu městem. Nové osobní nádraží bude vybudováno v blízkosti křižovatky Nových sadů, Nádražní, Husovy a Hybešovy ulice asi 300 metrů západně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Nulová varianta

Brno bez moderního nádraží

Pokud nebude vybráno koncepční řešení přestavby a brzy zahájeny stavební práce, hrozí pouhé udržování provozuschopnosti – budou prováděny jen nezbytné opravy havarijního stavu. Potom se Brno moderního nádraží nedočká.

Více o variantě

  • 2002
    • Usnesením Vlády ČR schválena přestavba železničního uzlu Brno v souladu s Územním plánem města Brna.
  • 2005
    • Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí a veřejné zdraví (SEA) s kladným výsledkem pro variantu s nádražím u řeky.

      Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí (EIA) se souhlasným stanoviskem Ministerstva životního prostředí ČR.
  • 2008 - 2010
    • Realizace samostatné stavby Brno – odstavné nádraží – 1. část – I. etapa.
  • 2012 - 2014
    • Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování studie Dopracování variant řešení ŽU Brno, jejíž výsledky jsou podkladem pro studii proveditelnosti.
  • 2013
    • Znovuobnovení územního řízení a vydání nového územního rozhodnutí.

      Brněnský železniční uzel a trať Brno–Přerov zařazeny mezi prioritní projekty rozvoje transevropské dopravní sítě (TEN-T) v období 2014–2020.
  • 2015
    • Zahájeny práce na Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno. Město Brno a Jihomoravský kraj zastoupeny v řídicím výboru.
  • 2018
    • Ministerstvo dopravy ČR zvolilo k realizaci variantu Řeka a o svém rozhodnutí informovalo vládu.
  • 2030
    • Závazek dokončení hlavních koridorů transevropské dopravní sítě, železniční uzel Brno leží na dvou koridorech.
  • 2041
    • Předpoklad uvedení do provozu vysokorychlostní tratě Praha–Brno jako součásti Rychlých spojení.