Na podobu nového nádraží vyhlásí město Brno a Správa železnic mezinárodní soutěž

17. červen 2020 – Brno se připravuje na jeden z nejzásadnějších projektů 21. století – stavbu nového hlavního nádraží. Na jeho návrh bude vypsána mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonická soutěž. Brněnští radní dnes souhlasili s její přípravou.

„Jako místo ležící na evropské železniční dopravní síti bude stavba nového hlavního nádraží svým významem i účelem značně přesahovat hranice města Brna a bude zároveň důležitým dopravním terminálem pro všechny druhy veřejné hromadné dopravy. Tato významná veřejná budova se stane nejen novou vstupní branou do našeho města, ale i těžištěm nové čtvrti jižně od historického jádra,“ řekla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Zpracováním urbanisticko-dopravně-architektonické soutěže o návrh nového hlavního nádraží pověřil město Brno v lednu 2019 Řídící výbor Železničního uzlu Brno. Společnými zadavateli soutěže bude město Brno
a státní organizace Správa železnic (dříve SŽDC). Pravidla spolupráce mezi těmito dvěma subjekty vymezuje smlouva o společném zadávání, kterou dnes schválila Rada města Brna. Organizací soutěže byla pověřena Kancelář architekta města Brna (KAM).

„Předmětem soutěže je návrh nového hlavního nádraží včetně zastřešení a podoby nástupišť a také návrh dispozic vnitřních prostor a umístění hlavní výpravní haly. Řešit se bude i podoba fasád drážních objektů
a vzhled drážního tělesa. Součástí je rovněž návrh mostních konstrukcí a souvisejících veřejných prostranství. Dopravní uzel musí být vhodně navázán na urbanistickou strukturu nové čtvrti,“
 popsal první náměstek primátorky města Brna Petr Hladík.

Úkolem vybraného dodavatele bude také nalezení optimální polohy a podoby autobusového nádraží, přestupního terminálu MHD, odstavných parkovišť, stanovišť taxi služby a úschovny kol. Návrh musí zohlednit jak jejich napojení na městskou dopravní síť, tak i jejich vzájemné vazby. Návrh zahrnuje rovněž kompletní řešení přednádražního a zanádražního prostoru.

„Cílem soutěže je nalézt všestranně kvalitní řešení dopravního uzlu, který bude komfortní pro cestující, stane se součástí městské urbanistické struktury a obrazu města a současně nabídne atraktivní a veřejné prostranství ve své blízkosti,“ doplnil radní pro územní plánování a rozvoj města Brna Filip Chvátal.

„Předpokládaný termín vyhlášení soutěže o návrh je začátek srpna 2020, bude to soutěž dvoufázová a bude trvat jeden rok. Cílem je získat návrh, který bude funkční a realizovatelný. Vítěz obdrží jako odměnu 6 milionů korun, druhý v pořadí 5 milionů a třetí 4 miliony,“ uvedl ředitel KAM Michal Sedláček.

Mgr. Zuzana Gregorová
Tiskové středisko MMB

Aktuálně

Schválená varianta Řeka

Přestavba uzlu s nádražím u řeky

Rozšířená koridorová trať projde městem v poloze stávajícího nákladního průtahu. Nové osobní nádraží bude vybudováno podél ulice Rosické v blízkosti řeky Svratky asi 800 metrů jižně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Varianta Petrov

Přestavba uzlu s nádražím pod Petrovem

Rekonstruovány budou trati osobního i nákladního průtahu městem. Nové osobní nádraží bude vybudováno v blízkosti křižovatky Nových sadů, Nádražní, Husovy a Hybešovy ulice asi 300 metrů západně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Nulová varianta

Brno bez moderního nádraží

Pokud nebude vybráno koncepční řešení přestavby a brzy zahájeny stavební práce, hrozí pouhé udržování provozuschopnosti – budou prováděny jen nezbytné opravy havarijního stavu. Potom se Brno moderního nádraží nedočká.

Více o variantě

  • 2002
    • Usnesením Vlády ČR schválena přestavba železničního uzlu Brno v souladu s Územním plánem města Brna.
  • 2005
    • Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí a veřejné zdraví (SEA) s kladným výsledkem pro variantu s nádražím u řeky.

      Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí (EIA) se souhlasným stanoviskem Ministerstva životního prostředí ČR.
  • 2008 - 2010
    • Realizace samostatné stavby Brno – odstavné nádraží – 1. část – I. etapa.
  • 2012 - 2014
    • Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování studie Dopracování variant řešení ŽU Brno, jejíž výsledky jsou podkladem pro studii proveditelnosti.
  • 2013
    • Znovuobnovení územního řízení a vydání nového územního rozhodnutí.

      Brněnský železniční uzel a trať Brno–Přerov zařazeny mezi prioritní projekty rozvoje transevropské dopravní sítě (TEN-T) v období 2014–2020.
  • 2015
    • Zahájeny práce na Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno. Město Brno a Jihomoravský kraj zastoupeny v řídicím výboru.
  • 2018
    • Ministerstvo dopravy ČR zvolilo k realizaci variantu Řeka a o svém rozhodnutí informovalo vládu.
  • 2030
    • Závazek dokončení hlavních koridorů transevropské dopravní sítě, železniční uzel Brno leží na dvou koridorech.
  • 2041
    • Předpoklad uvedení do provozu vysokorychlostní tratě Praha–Brno jako součásti Rychlých spojení.