Aktuálně

SŽDC představila brněnským zastupitelům výsledky studie modernizace brněnského železničního uzlu

Ve středu 29. listopadu se na Nové radnici konala prezentace závěrů Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno. Výklad odborníků ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a ministerstva dopravy byl připraven pro zastupitele města Brna a radní brněnských městských částí. Připravuje se

Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno ke stažení

Zadavatel Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno, státní organizace Správa železniční dopravní cesty, dnes předal Magistrátu města Brna dokumentaci studie proveditelnosti. Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno je nyní veřejnosti v přehledném členění přístupná v záložce Ke stažení. Obsah těchto stránek je nyní

Město Brno obdrželo Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno

30. října 2017 – Magistrát města Brna dnes obdržel od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) vyhotovenou Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno. Tato studie byla obratem distribuována všem brněnským zastupitelům. Bezprostředně po předání studie proveditelnosti bude její obsah zpřístupněn ke stažení

Studie proveditelnosti brněnského železničního uzlu hodnotí všechny navržené varianty jako přínosné

30.10.2017 Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes představila výsledky Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno (ŽUB), která mimo jiné řeší i polohu nového hlavního nádraží jako stěžejní části přestavby celého uzlu. Každá navržená varianta ŽUB dosahuje různé přínosnosti, přesto jakékoliv z navržených

Brněnské hlavní nádraží čekají náročné opravy

18. 5. 2017 Roční přípravy podtrhují náročnost letošních prací na hlavním nádraží v Brně za více než 170 milionů korun. SŽDC zahájí 3. června další etapu nezbytných oprav na druhém nejvytíženějším nádraží v České republice, omezení pro vlakovou dopravu potrvá do 10. září.

Hlavní nádraží čeká v létě velká výluka

Správa železniční dopravní cesty připravuje na letošní léto velkou rekonstrukci brněnského hlavního nádraží a takzvaného Pražského viaduktu. Vlaková výluka kvůli těmto pracím bude trvat sto dní a ovlivní dálkovou i regionální dopravu. Vlaky budou opět využívat takzvané Dolní nádraží, kde

SŽDC rozhodla o přidělení kapacity dráhy na lince Praha – Brno

30. 11. 2016 Správa železniční dopravní cesty rozhodla v zákonném termínu, tedy do 30. listopadu 2016, o přidělení kapacity dráhy v případě podaných žádostí dopravců České dráhy a RegioJet na totožné trasy spojů na lince Praha – Brno. Provozovatel dráhy musel

V referendu o poloze nádraží hlasovalo 23,83 % oprávněných osob

8. října (taz) – V pátek 7. října a v sobotu 8. října 2016 proběhlo v Brně společně s volbami do zastupitelstva kraje a senátu místní referendum o poloze nádraží. Z celkového počtu 306 981 oprávněných osob se hlasování zúčastnilo

Občané diskutovali s odborníky o Budoucnosti centra Brna i referendu o nádraží

30. září (taz) – V Sále Břetislava Bakaly se ve čtvrtek večer konala veřejná beseda Budoucnost centra Brna. Tématem diskuze byla budoucí poloha Železničního uzlu Brno a také referendum, které se tohoto problému týká. Dvouhodinovou akci moderoval Jakub Železný. „Věřím,

Brňané si mohou prohlédnout ideové studie rozvoje centra města v obou variantách

26. září 2016 (fpo) – Město Brno v návaznosti na chystané místní referendum o poloze nádraží umístilo informační hranoly s nejzdařilejšími návrhy studií rozvoje centra města v jeho obou variantách pod Petrovem a u řeky. Součástí nainstalovaných hranolů jsou i

Aktuálně

Varianta Řeka

Přestavba uzlu s nádražím u řeky

Rozšířená koridorová trať projde městem v poloze stávajícího nákladního průtahu. Nové osobní nádraží bude vybudováno podél ulice Rosické v blízkosti řeky Svratky asi 800 metrů jižně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Varianta Petrov

Přestavba uzlu s nádražím pod Petrovem

Rekonstruovány budou trati osobního i nákladního průtahu městem. Nové osobní nádraží bude vybudováno v blízkosti křižovatky Nových sadů, Nádražní, Husovy a Hybešovy ulice asi 300 metrů západně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Nulová varianta

Brno bez moderního nádraží

Pokud nebude vybráno koncepční řešení přestavby a brzy zahájeny stavební práce, hrozí pouhé udržování provozuschopnosti – budou prováděny jen nezbytné opravy havarijního stavu. Potom se Brno moderního nádraží nedočká.

Více o variantě

  • 2002
    • Usnesením Vlády ČR schválena přestavba železničního uzlu Brno v souladu s Územním plánem města Brna.

      Podepsána smlouva o spolupráci a zajištění zdrojů financování na přestavbu železničního uzlu Brno mezi Ministerstvem dopravy ČR, Jihomoravským krajem, městem Brnem a Českými drahami.
  • 2005
    • Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí a veřejné zdraví (SEA) s kladným výsledkem pro variantu s nádražím u řeky.

      Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí (EIA) se souhlasným stanoviskem Ministerstva životního prostředí ČR.
  • 2008 - 2010
    • Realizace samostatné stavby Brno – odstavné nádraží – 1. část – I. etapa.
  • 2012 - 2014
    • Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování studie Dopracování variant řešení ŽU Brno, jejíž výsledky jsou podkladem pro studii proveditelnosti.
  • 2013
    • Znovuobnovení územního řízení a vydání nového územního rozhodnutí.

      Brněnský železniční uzel a trať Brno–Přerov zařazeny mezi prioritní projekty rozvoje transevropské dopravní sítě (TEN-T) v období 2014–2020.
  • 2014
    • Město Brno souhlasilo s návrhem Zvláštních podmínek pro zpracování Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno, kterou zadala Správa železniční dopravní cesty.
  • 2015
    • Zahájeny práce na Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno. Město Brno a Jihomoravský kraj zastoupeny v řídicím výboru.
  • 2018
    • Ministerstvo dopravy ČR rozhodne na základě výsledků studie proveditelnosti o variantě řešení přestavby železničního uzlu Brno.
  • 2030
    • Závazek dokončení hlavních koridorů transevropské dopravní sítě, železniční uzel Brno leží na dvou koridorech.
  • 2041
    • Předpoklad uvedení do provozu vysokorychlostní tratě Praha–Brno jako součásti Rychlých spojení.