Aktuálně

Model nového nádraží i čtvrti Trnitá je k vidění na Nové radnici

4. října 2021 – (tis, kam) – Jak mohlo brněnské nádraží vypadat a jak opravdu vypadat bude? Kde přesně má vlastně vzniknout a co za celou čtvrť, o které se stále mluví, vyroste kolem něho? Odpovědi na tyto otázky přináší

Město zahájí jednání se společností Benthem Crouwel Architects o prostoru kolem nádraží

22. září 2021 – Město učinilo další krok v souvislosti s výstavbou nového hlavního nádraží. Rada na svém dnešním zasedání souhlasila se zahájením jednacího řízení na zpracování architektonické studie přednádražního a zanádražního prostoru a pro toto jednání zřídila komisi. Mezinárodní

Světová architektura v Brně: Mezinárodní soutěž na nové hlavní nádraží vyhráli nizozemští architekti Benthem Crouwel

21. července 2021 – Je rozhodnuto – nové brněnské hlavní nádraží vznikne podle návrhu nizozemského ateliéru Benthem Crouwel Architects, který stojí za projektem nádraží v Rotterdamu nebo rekonstrukcí a dostavbou nádraží v Amsterdamu. Dle vítězů se brněnské nádraží stane novou branou do města a pozitivním impulzem pro

Nové brněnské nádraží je o krok blíž. Návrhy může podat 12 architektonických kanceláří, většina je ze zahraničí

16. listopad 2020 – Soutěž o návrh nového hlavního nádraží pro Brno má za sebou „zahřívací kolo“. Odborná porota ze 46 zaslaných portfolií vybrala devět účastníků, kteří se připojí ke třem již dříve osloveným. Výzvu k podání návrhů tak obdrží 12 architektonických kanceláří, většinou ze zahraničí.

Město plánuje koordinovaný postup s developery při výstavbě části bulváru v nové městské čtvrti Trnitá

11. listopadu 2020 – Nová městská čtvrť Trnitá je o něco blíž ke vzniku své dominanty – bulváru vedoucího od nového hlavního nádraží na Nové sady. Napomůže tomu i koordinovaný postup města a dvojice developerů při budování středního úseku stavby. Prvním krokem je společné memorandum

Brno odešle Správě železnic připomínky ke studii proveditelnosti vysokorychlostní tratě z Prahy do Břeclavi

30. září 2020 – Správa železnic zadala zpracování studie proveditelnosti k projektu výstavby vysokorychlostní tratě z Prahy do Břeclavi. Ta by měla vést přes Brno a z tohoto důvodu město uplatní připomínky k poslednímu výstupu této studie. Na jejich znění se dnes shodli radní. „Město Brno vnímá

Soutěžní podmínky na návrh nového nádraží schválili porota i radní. Jak se jih Brna promění?

26. srpen 2020 – Do startu zbývá už jen pár dní. Od září se v architektonických kancelářích začne rýsovat budoucnost jižní části Brna. Dvoufázová projektová soutěž o návrh nového hlavního nádraží bude vyhlášena 31. srpna 2020. V červenci soutěžní porota a

Na podobu nového nádraží vyhlásí město Brno a Správa železnic mezinárodní soutěž

17. červen 2020 – Brno se připravuje na jeden z nejzásadnějších projektů 21. století – stavbu nového hlavního nádraží. Na jeho návrh bude vypsána mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonická soutěž. Brněnští radní dnes souhlasili s její přípravou. „Jako místo ležící na evropské železniční dopravní síti bude stavba nového hlavního

Procházka: Ulicemi nové čtvrti Trnitá

Dokážete si představit, že v Brně nasednete na rychlovlak, který vás za hodinu doveze do Prahy? Že bude autobusové i vlakové nádraží na jednom místě a budete u něj moci bez problémů zaparkovat? Že na území jižně od centra města,

10. Brněnská ozvučná deska – Nová jižní čtvrť

Desáté setkání Brněnské ozvučné desky se v pátek 26. dubna 2019 soustředilo na oblast nové jižní čtvrti. Akce pořádaná primátorkou města Brna a Kanceláří architekta města Brna se konala v nově otevřené budově Vlněna Office Parku s výhledem na řešené

Aktuálně

Schválená varianta Řeka

Přestavba uzlu s nádražím u řeky

Rozšířená koridorová trať projde městem v poloze stávajícího nákladního průtahu. Nové osobní nádraží bude vybudováno podél ulice Rosické v blízkosti řeky Svratky asi 800 metrů jižně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Varianta Petrov

Přestavba uzlu s nádražím pod Petrovem

Rekonstruovány budou trati osobního i nákladního průtahu městem. Nové osobní nádraží bude vybudováno v blízkosti křižovatky Nových sadů, Nádražní, Husovy a Hybešovy ulice asi 300 metrů západně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Nulová varianta

Brno bez moderního nádraží

Pokud nebude vybráno koncepční řešení přestavby a brzy zahájeny stavební práce, hrozí pouhé udržování provozuschopnosti – budou prováděny jen nezbytné opravy havarijního stavu. Potom se Brno moderního nádraží nedočká.

Více o variantě

  • 2002
    • Usnesením Vlády ČR schválena přestavba železničního uzlu Brno v souladu s Územním plánem města Brna.
  • 2005
    • Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí a veřejné zdraví (SEA) s kladným výsledkem pro variantu s nádražím u řeky.

      Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí (EIA) se souhlasným stanoviskem Ministerstva životního prostředí ČR.
  • 2008 - 2010
    • Realizace samostatné stavby Brno – odstavné nádraží – 1. část – I. etapa.
  • 2012 - 2014
    • Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování studie Dopracování variant řešení ŽU Brno, jejíž výsledky jsou podkladem pro studii proveditelnosti.
  • 2013
    • Znovuobnovení územního řízení a vydání nového územního rozhodnutí.

      Brněnský železniční uzel a trať Brno–Přerov zařazeny mezi prioritní projekty rozvoje transevropské dopravní sítě (TEN-T) v období 2014–2020.
  • 2015
    • Zahájeny práce na Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno. Město Brno a Jihomoravský kraj zastoupeny v řídicím výboru.
  • 2018
    • Ministerstvo dopravy ČR zvolilo k realizaci variantu Řeka a o svém rozhodnutí informovalo vládu.
  • 2030
    • Závazek dokončení hlavních koridorů transevropské dopravní sítě, železniční uzel Brno leží na dvou koridorech.
  • 2041
    • Předpoklad uvedení do provozu vysokorychlostní tratě Praha–Brno jako součásti Rychlých spojení.