Model nového nádraží i čtvrti Trnitá je k vidění na Nové radnici

4. října 2021 – (tis, kam) – Jak mohlo brněnské nádraží vypadat a jak opravdu vypadat bude? Kde přesně má vlastně vzniknout a co za celou čtvrť, o které se stále mluví, vyroste kolem něho? Odpovědi na tyto otázky přináší aktuální výstava v Křížové chodbě Nové radnice na Dominikánském náměstí. 

Příští stanice: Brno – nové hlavní nádraží. Výstava s výmluvným názvem představuje veřejnosti vítězný architektonický návrh nádražní budovy a okolního prostoru, který vzešel z mezinárodní soutěže a který je dílem nizozemského ateliéru Benthem Crouwel Architects. Lidé se tak můžou seznámit zatím alespoň s vizualizacemi lokality, která se má stát skutečností zhruba do 15 let.

Vedle modelů nádražní haly je na výstavě i rozměrný model čtvrti Trnitá. Maketa o 12 metrech čtverečních obsahuje stovky budov, přes dva tisíce stromů, vlakové a tramvajové tratě i řeku Svratku. Celkem tak zahrnuje část Brna dva kilometry dlouhou a jeden a půl kilometru širokou. 

Model při svém rozhodování využívala i porota soutěže na nové hlavní nádraží. Přímo do něj totiž byly vkládány soutěžními týmy navržené budovy nového nádraží s navazujícím veřejným prostranstvím, které tak bylo možné hodnotit z nadhledu a v kontextu celého místa. Model bude i do budoucna sloužit při jednáních o nové čtvrti Trnitá, půjde proto rozložit do 12 částí. Přibližně stovka významných staveb, jako jsou zdejší dominanty a památkově chráněné objekty, bude připevněna natrvalo. Ostatní domy budou naopak připraveny na úpravu nebo výměnu spolu s tím, jak se budou měnit plány rozvoje území.

Výstava bude přístupná do 29. října. Otevřená bude zdarma od pondělí do pátku od 10 do 18 hodin, v sobotu od 9 do 12 hodin. 

Aktuálně

Schválená varianta Řeka

Přestavba uzlu s nádražím u řeky

Rozšířená koridorová trať projde městem v poloze stávajícího nákladního průtahu. Nové osobní nádraží bude vybudováno podél ulice Rosické v blízkosti řeky Svratky asi 800 metrů jižně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Varianta Petrov

Přestavba uzlu s nádražím pod Petrovem

Rekonstruovány budou trati osobního i nákladního průtahu městem. Nové osobní nádraží bude vybudováno v blízkosti křižovatky Nových sadů, Nádražní, Husovy a Hybešovy ulice asi 300 metrů západně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Nulová varianta

Brno bez moderního nádraží

Pokud nebude vybráno koncepční řešení přestavby a brzy zahájeny stavební práce, hrozí pouhé udržování provozuschopnosti – budou prováděny jen nezbytné opravy havarijního stavu. Potom se Brno moderního nádraží nedočká.

Více o variantě

  • 2002
    • Usnesením Vlády ČR schválena přestavba železničního uzlu Brno v souladu s Územním plánem města Brna.
  • 2005
    • Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí a veřejné zdraví (SEA) s kladným výsledkem pro variantu s nádražím u řeky.

      Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí (EIA) se souhlasným stanoviskem Ministerstva životního prostředí ČR.
  • 2008 - 2010
    • Realizace samostatné stavby Brno – odstavné nádraží – 1. část – I. etapa.
  • 2012 - 2014
    • Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování studie Dopracování variant řešení ŽU Brno, jejíž výsledky jsou podkladem pro studii proveditelnosti.
  • 2013
    • Znovuobnovení územního řízení a vydání nového územního rozhodnutí.

      Brněnský železniční uzel a trať Brno–Přerov zařazeny mezi prioritní projekty rozvoje transevropské dopravní sítě (TEN-T) v období 2014–2020.
  • 2015
    • Zahájeny práce na Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno. Město Brno a Jihomoravský kraj zastoupeny v řídicím výboru.
  • 2018
    • Ministerstvo dopravy ČR zvolilo k realizaci variantu Řeka a o svém rozhodnutí informovalo vládu.
  • 2030
    • Závazek dokončení hlavních koridorů transevropské dopravní sítě, železniční uzel Brno leží na dvou koridorech.
  • 2041
    • Předpoklad uvedení do provozu vysokorychlostní tratě Praha–Brno jako součásti Rychlých spojení.