Soutěž

Známe deset návrhů, ze kterých lidé vyberou název nového brněnského nádraží

1. říjen 2018 – Dnes odstartovalo finálové kolo hlasování o název nového brněnského nádraží. Lidé mohou vybírat z TOP 10 návrhů, které v prvním kole získaly nejvíce hlasů. Hlasovat je možné dvěma způsoby: na webu www.nasnovejnadr.cz, kde mohou hlasovat všichni držitelé plně ověřeného účtu portálu brnoid.cz, nebo osobně – prostřednictvím hlasovacího lístku, který je k dispozici na podatelně Magistrátu města Brna. Platí pravidlo jedna osoba, jeden hlas. Hlasování poběží celý měsíc, nový název nádraží město vyhlásí v pondělí 29. října.

Z celkového počtu 1 501 unikátních návrhů, které lidé zaslali od 25. června do 31. srpna 2018, postoupilo z prvního kola hlasování těchto deset návrhů (chronologicky podle počtu získaných hlasů): Brno – Šalingrad, Praha – venkov, Brno – Hlavní nádraží, Nádraží Járy Cimrmana, Vídeň – sever, Brněnské Nádraží Franty Kocourka, Brno – Nádr McNádrface, Nádraží A. B. Svojsíka, Šalingrad – Brno a Ždanovo nádraží. „Během září se naplno projevila kreativita lidí, kteří mají chuť o názvu nového nádraží rozhodovat. V top desítce tak máme prvky hantecu, tradiční rivality mezi Brnem a Prahou, odkaz historických osobností, ale i ryze humorné návrhy,“ shrnuje postupující návrhy brněnský primátor Petr Vokřál. „Návrh předáme za město na SŽDC, která rozhodne o jeho budoucím využití,“ dodal primátor.

Nejen autoři desítky postupujících návrhů, ale také desítka vylosovaných hlasujících bude mít šanci získat zajímavé zážitkové ceny s železniční tematikou – těšit se mohou na speciální jízdu vlakem do prostoru budoucího nádraží s odborným komentářem, autory TOP 5 návrhů pak čeká také prohlídka běžně nepřístupných zákoutí stávajícího nádraží, autor vítězného návrhu názvu nádraží se dočká i roční šalinkarty.

Celkem se do hlasování o TOP 10 návrzích názvu nového nádraží, které postoupily do finále, zapojilo 6 428 lidí. V prvním kole k 30. září 2018 zvítězil návrh Brno – Šalingrad, druhý návrh v pořadí byl Praha – venkov. Na pomyslné třetí příčce prozatím skončil tip Brno – Hlavní nádraží. Ve druhém kole však mají všechny názvy v top desítce stejnou startovní pozici, soutěž tak slibuje drama až do konce.

Brno vybírá deset finalistů soutěže o název nového brněnského nádraží

3. září 2018 – S koncem prázdnin ukončil Magistrát města Brna sběr návrhů na pojmenování nového nádraží. Na webových stránkách www.soutez.nasnovejnadr.cz už mohou všichni od sobotní půlnoci až do konce září hlasovat pro svého favorita. Do finálového kola postoupí deset tipů s nejvyšším počtem hlasů.

Hlasovat může každý bez omezení věku a bydliště, přičemž platí pravidlo jeden hlas na jednu e-mailovou adresu. Do druhého kola postoupí deset návrhů, které v prvním kole získají nejvíce hlasů.

„Ze všech návrhů, které nám dorazily, jich nejvíce skloňuje variantu Brno hlavní nádraží. Jsme velmi zvědaví, jestli v samotném hlasování lidí zvítězí tradice, nebo nějaká kreativnější alternativa,“ říká brněnský primátor Petr Vokřál.

Z deseti postupujících návrhů potom lidé v říjnu vyberou vítězný název. Soutěž o pojmenování nového brněnského nádraží bude ukončena symbolicky v den 100. výročí vzniku samostatné Československé republiky.

Vedle možnosti ovlivnit, jak se bude budova nového brněnského nádraží jmenovat, lákají soutěžící také zajímavé výhry. Zážitkové ceny s železniční tematikou nečekají jen na vybrané autory postupujících návrhů, ceny obdrží také vylosovaní hlasující.

Poslední návrh dorazil v pátek 31. 8. ve 20.21 hodin a jednalo se o název Janáčkova Partitura. V období od 25. června do 31. srpna 2018 předložili lidé z celé České republiky prostřednictvím webových stránek i papírových formulářů celkem 3 329 návrhů, z toho 1 501 unikátních, 1 257 názvů bylo duplicitních a 571 město vyřadilo, protože nesplňovaly pravidla soutěže.

Do soutěže se lidé zapojovali postupně v průběhu celých letních prázdnin, největší boom ovšem zaznamenalo město v prvním týdnu soutěže, kdy dorazila téměř třetina návrhů. Přicházely návrhy seriózní, humorné i provokativní a se zřejmou nadsázkou, v posledním případě např. Vídeň-sever, Praha-východ či Nádraží Růžového jednorožce. Zdaleka nejčastěji se objevujícím návrhem od počátku soutěže bylo Brno – hlavní nádraží. Neustále také padaly varianty obsahující slova štatl, rola nebo přímo nádr. Mezi další favority patřila pojmenování po známých osobnostech – nejčastěji po Frantu Kocourkovi či Leoši Janáčkovi. Častá bylo také použití jména hokejového klubu Kometa, a to v nejrůznějších obměnách. Lidé poslali dokonce tipy jako Suvbrně, Drakodrom, či Planeta Brno – kreativitě se zkrátka meze nekladly.

Pokud se návrhy shodovaly, objeví se v hlasování vždy pouze ten z nich, který dorazil jako první. Příčinou neúspěchu mnoha zaslaných návrhů bylo především nesplnění pravidel soutěže – nejčastěji kvůli uvádění žijících osobností, použití vulgarit nebo cizojazyčných názvů.

JAK BUDE BRNO HLASOVAT O NEJLEPŠÍCH NÁVRZÍCH

Hlasování o nejlepších návrzích proběhne ve dvou kolech. Během prvního i druhého kola může hlasovat každý bez omezení věku a bydliště.

PRVNÍ KOLO HLASOVÁNÍ (1. 9. – 30. 9. 2018)

V prvním kole probíhá hlasování na webových stránkách www.soutez.nasnovejnadr.cz a každý hlasující má jeden hlas na jednu e-mailovou adresu. Do druhého kola postoupí deset soutěžních návrhů s největším počtem hlasů.

DRUHÉ KOLO HLASOVÁNÍ (1. 10. – 28. 10. 2018)

Ve druhém kole budou moci hlasovat osoby, které jsou držiteli plně ověřeného účtu na portálu brnoid.cz , nebo ti, kdo vyplní hlasovací lístek přímo na podatelně Magistrátu města Brna.

 

25. červen 2018 – Názvy ulic, tramvaj v Ostravě či náměstí v Mikulově – v minulosti lidé hlasovali v anketách o mnoha pojmenováních. Letos v létě ovšem budou moci občané České republiky poprvé ovlivnit název tak zásadní stavby, jako je nové nádraží v Brně. Sběr návrhů startuje dnes od 14 hodin.

V den, kdy byla dokončena odbočka na Brno z tzv. Severní dráhy císaře Ferdinanda*, Brno symbolicky spouští soutěž o návrh názvu svého nového nádraží. Se sloganem Příští zastávka nové brněnské nádraží umožní občanům rozhodnout o tom, jak by se mělo nové nádraží pojmenovat.

„Zajistíme výstavbu moderního nádraží, které Brno nutně potřebuje, a na lidech je, aby si ho pojmenovali a poté i díky názvu, který sami vyberou, rádi využívali,“ řekl brněnský primátor Petr Vokřál (ANO).

Zasílat návrhy bude možné prostřednictvím webových stránek www.nasnovejnadr.cz a tištěných formulářů umístěných na podatelně úřadu na Dominikánském náměstí 196/1. Tištěné lístky naleznou občané také v letním čísle Brněnského metropolitanu. Sběr nápadů bude probíhat do konce prázdnin, tedy do 31. srpna.

Od 1. září budou moci lidé hlasovat a vybírat ze všech došlých návrhů ty, které považují za nejlepší. Hlasování na webu www.nasnovejnadr.cz poběží celý měsíc a výsledkem bude výběr TOP 10 návrhů. Od 1. října pak budou občané zaregistrovaní v programu Brno iD z představených deseti jmen hlasovat pro jedno. Druhé kolo hlasování potrvá až do 28. října, tedy do výročí 100 let od vyhlášení Československé republiky. Vítězný návrh pojmenování nádraží, který obdrží nejvíce hlasů, poté město zveřejní v pondělí 29. října.

Autory TOP 10 návrhů názvů, kteří vzejdou ze zářijového hlasování, čeká odměna v podobě netradičního zážitku spojeného se železniční dopravou, zvláštní exkluzivní odměnu pak obdrží autoři prvních tří názvů.

Informace o soutěži o nový název nádraží včetně podrobných pravidel lze nalézt na speciálním webu věnovanému novému nádraží www.nasnovejnadr.cz.

Pro uživatele sociálních sítí bude také připravena facebooková stránka Náš novej nádr, kde bude možné během letních měsíců sledovat průběžné informace k soutěži, aktuality týkající se plánované výstavby a další zajímavosti.

Na konci května podpořila Centrální komise ministerstva dopravy ČR výstavbu nového brněnského nádraží ve variantě Řeka. Doporučila tak, stejně jako již dříve zastupitelé města, zástupci Jihomoravského kraje i Správy železniční dopravní cesty, odsun do polohy dnešního dolního nádraží. Definitivní rozhodnutí o výstavbě nového nádraží by měla nyní vydat vláda, samotná stavba by potom mohla začít už v roce 2020.

* 25. června 1839 čtrnáct tisíc dělníků dokončilo výstavbu odbočky na Brno z takzvané Severní dráhy císaře Ferdinanda, která měla spojit Vídeň s polským městem Bochnia. Stavba podle historických dokumentů začala v září roku 1837. 

Aktuálně

Varianta Řeka

Přestavba uzlu s nádražím u řeky

Rozšířená koridorová trať projde městem v poloze stávajícího nákladního průtahu. Nové osobní nádraží bude vybudováno podél ulice Rosické v blízkosti řeky Svratky asi 800 metrů jižně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Varianta Petrov

Přestavba uzlu s nádražím pod Petrovem

Rekonstruovány budou trati osobního i nákladního průtahu městem. Nové osobní nádraží bude vybudováno v blízkosti křižovatky Nových sadů, Nádražní, Husovy a Hybešovy ulice asi 300 metrů západně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Nulová varianta

Brno bez moderního nádraží

Pokud nebude vybráno koncepční řešení přestavby a brzy zahájeny stavební práce, hrozí pouhé udržování provozuschopnosti – budou prováděny jen nezbytné opravy havarijního stavu. Potom se Brno moderního nádraží nedočká.

Více o variantě

  • 2002
    • Usnesením Vlády ČR schválena přestavba železničního uzlu Brno v souladu s Územním plánem města Brna.
  • 2005
    • Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí a veřejné zdraví (SEA) s kladným výsledkem pro variantu s nádražím u řeky.

      Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí (EIA) se souhlasným stanoviskem Ministerstva životního prostředí ČR.
  • 2008 - 2010
    • Realizace samostatné stavby Brno – odstavné nádraží – 1. část – I. etapa.
  • 2012 - 2014
    • Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování studie Dopracování variant řešení ŽU Brno, jejíž výsledky jsou podkladem pro studii proveditelnosti.
  • 2013
    • Znovuobnovení územního řízení a vydání nového územního rozhodnutí.

      Brněnský železniční uzel a trať Brno–Přerov zařazeny mezi prioritní projekty rozvoje transevropské dopravní sítě (TEN-T) v období 2014–2020.
  • 2015
    • Zahájeny práce na Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno. Město Brno a Jihomoravský kraj zastoupeny v řídicím výboru.
  • 2018
    • Ministerstvo dopravy ČR zvolilo k realizaci variantu Řeka a o svém rozhodnutí informovalo vládu.
  • 2030
    • Závazek dokončení hlavních koridorů transevropské dopravní sítě, železniční uzel Brno leží na dvou koridorech.
  • 2041
    • Předpoklad uvedení do provozu vysokorychlostní tratě Praha–Brno jako součásti Rychlých spojení.