Aktuálně

Ministerstvo dopravy rozhodlo o nádraží. Má být u řeky

30. května 2018 – Centrální komise Ministerstva dopravy dnes vybrala variantu přestavby celého železničního uzlu Brno. Na základě studií proveditelnosti, názoru odborníků, vyjádření zástupců dotčených měst, Správy železniční dopravní cesty a s přihlédnutím na poslední jednání řídícího výboru k železničnímu uzlu Brno a jednání se zástupci železničních

Nové nádraží přinese rozvoj. Mluvte o tom, kam má Brno směřovat

Uznávaný americký architekt a urbanista Mark Johnson se přes 30 let věnuje plánování a stavbě měst tak, aby se v nich dobře žilo. Za sebou má více než 500 projektů po celém světě. V Brně nyní s Kanceláří architekta města

Fotogalerie – příjezd delegace vlády ČR a prohlídka brněnského hlavního nádraží

Další fotografie z prohlídky brněnského hlavního nádraží a představení možností řešení železničního uzlu Brno zde.

Brněnský metropolitan aktuálně o nádraží

Dubnové vydání Brněnského metropolitanu přineslo článek Nádraží bude u řeky, shodují se město, kraj i stát, slovo architekta i 10 otázek a odpovědí k nádraží, které zajímají veřejnost. Texty doplnily vizualizace i řada fotografií, přibližující železniční uzel z netradičního pohledu.

SŽDC zadala zpracování studie proveditelnosti na vysokorychlostní spojení Prahy a Brna

11. 4. 2018 –  Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zadala zpracování Studie proveditelnosti vysokorychlostní trati Praha – Brno – Břeclav uzavřením smlouvy s vítěznou společností SUDOP Praha. Práce na studii poběží 29 měsíců a zaměří se na technické, provozní a následně

Rozhodnutí o nádraží: shodu na poloze u řeky potvrdil i řídicí výbor

26. března 2018 – Pro modernizaci železničního uzlu Brno jsme zvolili polohu u řeky a na tomto názoru panuje shoda všech rozhodujících institucí. Takový vzkaz vyslali dnes zástupci města Brna, Jihomoravského kraje, ministerstva dopravy, Správy železniční dopravní cesty, Českých drah a Státního fondu dopravní

Brňané pojmenují budoucí nádraží

7. března – Brno udělalo zásadní krok k tomu, aby mělo nové nádraží. To by podle rozhodnutí zastupitelstva mělo vzniknout u řeky. Město na jaře spustí soutěž o jeho pojmenování. „Pro město je to významné rozhodnutí, podobně jako když se naši předkové rozhodli zbourat hradby.

Zastupitelé rozhodli. Brno preferuje nádraží u řeky

27. února 2018 – U řeky. Tam by mělo podle brněnských zastupitelů vzniknout nové nádraží. Jejich stanovisko zohlední ve svém finálním rozhodnutí vláda. Pro bylo 31 zastupitelů, 4 byli proti a 7 se zdrželo. Zastupitelé dnes na mimořádném zasedání rozhodli, že doporučí postavit nové nádraží ve variantě „Řeka“. Konečné

Zastupitelé doporučí polohu nového nádraží. Rozhodne Ministerstvo dopravy

26. února 2018 – Zítra, v úterý 27. února od 14 hodin, zasednou mimořádně brněnští zastupitelé. Budou rozhodovat o poloze nového nádraží. Na výběr mají dvě varianty – nádraží pod Petrovem či nádraží u řeky. Konečné slovo bude mít Ministerstvo dopravy, respektive vláda České republiky. Ta o poloze nádraží

Video: železniční uzel Brno a studie proveditelnosti

Seznamte se s prezentací Správy železniční dopravní cesty k projektu přestavby železničního uzlu Brno. Video obsahuje informace o projektu přestavby brněnského železničního uzlu, jeho cílech i řešených variantách.      

Aktuálně

Varianta Řeka

Přestavba uzlu s nádražím u řeky

Rozšířená koridorová trať projde městem v poloze stávajícího nákladního průtahu. Nové osobní nádraží bude vybudováno podél ulice Rosické v blízkosti řeky Svratky asi 800 metrů jižně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Varianta Petrov

Přestavba uzlu s nádražím pod Petrovem

Rekonstruovány budou trati osobního i nákladního průtahu městem. Nové osobní nádraží bude vybudováno v blízkosti křižovatky Nových sadů, Nádražní, Husovy a Hybešovy ulice asi 300 metrů západně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Nulová varianta

Brno bez moderního nádraží

Pokud nebude vybráno koncepční řešení přestavby a brzy zahájeny stavební práce, hrozí pouhé udržování provozuschopnosti – budou prováděny jen nezbytné opravy havarijního stavu. Potom se Brno moderního nádraží nedočká.

Více o variantě

  • 2002
    • Usnesením Vlády ČR schválena přestavba železničního uzlu Brno v souladu s Územním plánem města Brna.
  • 2005
    • Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí a veřejné zdraví (SEA) s kladným výsledkem pro variantu s nádražím u řeky.

      Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí (EIA) se souhlasným stanoviskem Ministerstva životního prostředí ČR.
  • 2008 - 2010
    • Realizace samostatné stavby Brno – odstavné nádraží – 1. část – I. etapa.
  • 2012 - 2014
    • Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování studie Dopracování variant řešení ŽU Brno, jejíž výsledky jsou podkladem pro studii proveditelnosti.
  • 2013
    • Znovuobnovení územního řízení a vydání nového územního rozhodnutí.

      Brněnský železniční uzel a trať Brno–Přerov zařazeny mezi prioritní projekty rozvoje transevropské dopravní sítě (TEN-T) v období 2014–2020.
  • 2015
    • Zahájeny práce na Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno. Město Brno a Jihomoravský kraj zastoupeny v řídicím výboru.
  • 2018
    • Ministerstvo dopravy ČR zvolilo k realizaci variantu Řeka a o svém rozhodnutí informovalo vládu.
  • 2030
    • Závazek dokončení hlavních koridorů transevropské dopravní sítě, železniční uzel Brno leží na dvou koridorech.
  • 2041
    • Předpoklad uvedení do provozu vysokorychlostní tratě Praha–Brno jako součásti Rychlých spojení.