10. Brněnská ozvučná deska – Nová jižní čtvrť

Desáté setkání Brněnské ozvučné desky se v pátek 26. dubna 2019 soustředilo na oblast nové jižní čtvrti. Akce pořádaná primátorkou města Brna a Kanceláří architekta města Brna se konala v nově otevřené budově Vlněna Office Parku s výhledem na řešené území.

Nová jižní čtvrť – jak Brno zvládne největší projekt své historie?

Budoucnost nové čtvrti přiléhající z jihu k historickému jádru města Brna, rozvoj železniční dopravy a městské infrastruktury, ale také protipovodňová opatření. Nejen taková byla témata desátého setkání diskusní platformy Brněnské ozvučné desky, která se zaměřila na proměny rozsáhlého území mezi stávajícím hlavním nádražím a řekou Svratkou. Brno se tak s pomocí odborníků mnoha různých profesí připravuje na největší projekt své historie.

Úvodní slovo setkání pronesla primátorka města Brna Markéta Vaňková. Se svou prezentací navázal městský architekt Michal Sedláček a představil plán na vybudování nové jižní čtvrti, které by se mělo vrátit její historické pojmenování Trnitá.

Ve své prezentaci rozebrala ředitelka odboru přípravy staveb SŽDC Alena Heinišová současný stav přípravy modernizace brněnského železničního uzlu (ŽUB). Pohled na proměnu městské infrastruktury přednesl Dan Škaroupka, koordinátor projektu ŽUB z Magistrátu města Brna (MMB). Na závěr prvního bloku představila realizaci protipovodňových opatření na území města Brna Marta Kolková, vedoucí Odboru vodního a lesního hospodářství a zemědělství MMB.

Druhá část setkání byla vyhrazena diskuzi. Účastníci se ve dvou skupinách postupně věnovali nové městské čtvrti a modernizaci ŽUB.

Brněnská ozvučná deska

Platforma Brněnské ozvučné desky slouží k tomu, aby otázky plánování budoucího rozvoje města Brna i řešení jeho aktuálních problémů mohly být pravidelně diskutovány osobnostmi a odborníky různého profesního zaměření. Městská samospráva tak získává doporučení pro následný postup v konkrétních tématech a zpětnou vazbu k důležitým otázkám v oblasti plánování a tvorby města. Nejsilnější stránkou tohoto diskuzního formátu je názorová pestrost skupiny pozvaných hostů: jsou mezi nimi architekti, inženýři, vědci, manažeři, umělci, podnikatelé, ekonomové, sociologové, ale i soukromí investoři či aktivisté.

Videozáznamy a další informace včetně odkazu na fotogalerii v článku Kanceláře architekta města Brna.

Aktuálně

Schválená varianta Řeka

Přestavba uzlu s nádražím u řeky

Rozšířená koridorová trať projde městem v poloze stávajícího nákladního průtahu. Nové osobní nádraží bude vybudováno podél ulice Rosické v blízkosti řeky Svratky asi 800 metrů jižně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Varianta Petrov

Přestavba uzlu s nádražím pod Petrovem

Rekonstruovány budou trati osobního i nákladního průtahu městem. Nové osobní nádraží bude vybudováno v blízkosti křižovatky Nových sadů, Nádražní, Husovy a Hybešovy ulice asi 300 metrů západně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Nulová varianta

Brno bez moderního nádraží

Pokud nebude vybráno koncepční řešení přestavby a brzy zahájeny stavební práce, hrozí pouhé udržování provozuschopnosti – budou prováděny jen nezbytné opravy havarijního stavu. Potom se Brno moderního nádraží nedočká.

Více o variantě

  • 2002
    • Usnesením Vlády ČR schválena přestavba železničního uzlu Brno v souladu s Územním plánem města Brna.
  • 2005
    • Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí a veřejné zdraví (SEA) s kladným výsledkem pro variantu s nádražím u řeky.

      Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí (EIA) se souhlasným stanoviskem Ministerstva životního prostředí ČR.
  • 2008 - 2010
    • Realizace samostatné stavby Brno – odstavné nádraží – 1. část – I. etapa.
  • 2012 - 2014
    • Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování studie Dopracování variant řešení ŽU Brno, jejíž výsledky jsou podkladem pro studii proveditelnosti.
  • 2013
    • Znovuobnovení územního řízení a vydání nového územního rozhodnutí.

      Brněnský železniční uzel a trať Brno–Přerov zařazeny mezi prioritní projekty rozvoje transevropské dopravní sítě (TEN-T) v období 2014–2020.
  • 2015
    • Zahájeny práce na Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno. Město Brno a Jihomoravský kraj zastoupeny v řídicím výboru.
  • 2018
    • Ministerstvo dopravy ČR zvolilo k realizaci variantu Řeka a o svém rozhodnutí informovalo vládu.
  • 2030
    • Závazek dokončení hlavních koridorů transevropské dopravní sítě, železniční uzel Brno leží na dvou koridorech.
  • 2041
    • Předpoklad uvedení do provozu vysokorychlostní tratě Praha–Brno jako součásti Rychlých spojení.