Čekání v Brně bude mít styl

6. května 2019 – Před dolním nádražím v Brně začala tento týden růst nová designová Čekárna. Ta má nejen zpříjemnit lidem cestování v době vlakové výluky, ale především je prvním krokem k oživení prostoru, kde v příštích letech vznikne nové hlavní nádraží a nová čtvrť. S její pomocí chceme ukázat, že je možné proměnit desítky let zapomenuté místo na zajímavý společenský prostor.
„Město Brno považuje rozvoj lokality dolního nádraží za jednu ze svých priorit. Dokladem je, že na projektu Čekárny spolupracovalo několik organizací i zástupců vedení města napříč politickým spektrem. Čekárna bude prostor kultivovat a současně poskytne cestujícím komfort, moderní zázemí i zábavu. Srdce Čekárny bude tvořit osm city modulů uzpůsobených přímo pro tyto účely. Většina prostoru bude opravdu sloužit cestujícím, kteří čekají na své spoje. Zde budou mít k dispozici pohodlné sezení, připojení k internetu i zásuvky. Současně budou mít díky informačním tabulím dokonalý přehled o aktuální dopravní situaci,“ říká primátorka města Brna Markéta Vaňková. Prvním krokem pro zlepšení situace na dolním nádraží bylo již dříve vybudování parkoviště kiss and ride a přiblížení zastávky městské hromadné dopravy blíže vlakovému nástupišti. Na zastávce přistavují autobusy 61, které slouží jako spojka s hlavním nádražím a místním uzlem městské hromadné dopravy.

Prezentace nové Jižní čtvrti i strategických projektů města

V jednom z prosklených modulů bude k nahlédnutí aktualizovaný model budoucí čtvrti s novým nádražím. Model uvnitř Čekárny doprovodí výstava o rozvoji oblasti mezi hlavním a dolním nádražím, historicky pojmenované Trnitá. Autorem výstavy i celého projektu Čekárna je Kancelář architekta města Brna. „Čekárna a oživení přednádražního prostoru je prvním krokem a možností k tomu, představit obyvatelům i návštěvníkům města směr, jakým se bude rozvíjet nová čtvrť Trnitá. Zároveň chceme ukázat, že je možné proměnit desítky let zapomenuté místo na zajímavý společenský prostor,“ vysvětlil Michal Sedláček, ředitel KAM. V dalším city modulu se pak představí brněnské firmy i strategické městské projekty.

Další informace v článku Kanceláře architekta města Brna.

Aktuálně

Schválená varianta Řeka

Přestavba uzlu s nádražím u řeky

Rozšířená koridorová trať projde městem v poloze stávajícího nákladního průtahu. Nové osobní nádraží bude vybudováno podél ulice Rosické v blízkosti řeky Svratky asi 800 metrů jižně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Varianta Petrov

Přestavba uzlu s nádražím pod Petrovem

Rekonstruovány budou trati osobního i nákladního průtahu městem. Nové osobní nádraží bude vybudováno v blízkosti křižovatky Nových sadů, Nádražní, Husovy a Hybešovy ulice asi 300 metrů západně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Nulová varianta

Brno bez moderního nádraží

Pokud nebude vybráno koncepční řešení přestavby a brzy zahájeny stavební práce, hrozí pouhé udržování provozuschopnosti – budou prováděny jen nezbytné opravy havarijního stavu. Potom se Brno moderního nádraží nedočká.

Více o variantě

  • 2002
    • Usnesením Vlády ČR schválena přestavba železničního uzlu Brno v souladu s Územním plánem města Brna.
  • 2005
    • Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí a veřejné zdraví (SEA) s kladným výsledkem pro variantu s nádražím u řeky.

      Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí (EIA) se souhlasným stanoviskem Ministerstva životního prostředí ČR.
  • 2008 - 2010
    • Realizace samostatné stavby Brno – odstavné nádraží – 1. část – I. etapa.
  • 2012 - 2014
    • Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování studie Dopracování variant řešení ŽU Brno, jejíž výsledky jsou podkladem pro studii proveditelnosti.
  • 2013
    • Znovuobnovení územního řízení a vydání nového územního rozhodnutí.

      Brněnský železniční uzel a trať Brno–Přerov zařazeny mezi prioritní projekty rozvoje transevropské dopravní sítě (TEN-T) v období 2014–2020.
  • 2015
    • Zahájeny práce na Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno. Město Brno a Jihomoravský kraj zastoupeny v řídicím výboru.
  • 2018
    • Ministerstvo dopravy ČR zvolilo k realizaci variantu Řeka a o svém rozhodnutí informovalo vládu.
  • 2030
    • Závazek dokončení hlavních koridorů transevropské dopravní sítě, železniční uzel Brno leží na dvou koridorech.
  • 2041
    • Předpoklad uvedení do provozu vysokorychlostní tratě Praha–Brno jako součásti Rychlých spojení.