Městský architekt představí lidem stanovisko k poloze nádraží

Kde postavit nové brněnské nádraží? Proč městský architekt doporučuje variantu u řeky? Jak stavba nádraží ovlivní město a jeho části? Na tyto a další otázky odpoví Brňanům odborníci z Kanceláře architekta města Brna. Celkem osm setkání proběhne v únoru a březnu každý čtvrtek od 18 hodin. Lidé si mohou vybrat místo podle své městské části. První jízda startuje dnes, 8. února, v kinosále ZŠ Svážná v Novém Lískovci.

„Chceme Brňany seznámit s výsledky studie proveditelnosti, která vyhodnocuje základní varianty Řeka a Petrov. Představíme výhody a nevýhody obou variant a také vysvětlíme důvody, proč doporučujeme stavbu nového nádraží u řeky,“ shrnuje program setkání městský architekt Michal Sedláček.

Kancelář architekta města zveřejnila své stanovisko začátkem ledna a doporučila postavit nové nádraží u řeky. Stanovisko je výsledkem odborné analýzy Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno, na kterém spolupracovalo dvanáct odborníků. Ti hodnotili souhrnně obě varianty, a to z hlediska dopravního, ekonomického a urbanistického. Odborné stanovisko bude sloužit jako jeden z podkladů pro rozhodování zastupitelů města.

„Stanovisko jsme postupně představili zástupcům koaličních klubů, starostům a zástupcům odborné veřejnosti. Teď jedeme za občany, rozdělili jsme si město na osm částí a naplánovali osm setkání tak, aby za námi v průběhu dvou měsíců mohli dorazit lidé z celého Brna,“ doplňuje Sedláček.

Ve druhé části setkání budou odborníci odpovídat na otázky občanů i na to, jak stavba nového nádraží ovlivní jejich městskou část. Vstup na setkání je zdarma. Seznam všech jízd najdete na www.kamnadrazi.cz.

KAM nádraží – začátky vždy v 18.00 hodin

1) 8. 2. – Kinosál ZŠ Svážná (Svážná 438/9, Nový Lískovec)
2) 15. 2. – Hvězdárna a planetárium Brno (Kraví hora 2, Brno-střed)
3) 22. 2. – Dělnický dům Židenice (Jamborova 3323/65, Židenice)
4) 1. 3. – Společenské centrum Lesná (Okružní 21, Brno-sever)
5) 8. 3. – Společenské centrum Sýpka (Kytnerova 1a, Medlánky)
6) 15. 3. – Psychiatrická nemocnice Brno (Húskova 1123/2, Černovice)
7) 22. 3. – Společenské centrum Bystrc (Odbojářská 1127/2, Bystrc)
8) 29. 3. – Kulturní dům Rubín (Makovského náměstí 3, Žabovřesky)

 

Aktuálně

Schválená varianta Řeka

Přestavba uzlu s nádražím u řeky

Rozšířená koridorová trať projde městem v poloze stávajícího nákladního průtahu. Nové osobní nádraží bude vybudováno podél ulice Rosické v blízkosti řeky Svratky asi 800 metrů jižně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Varianta Petrov

Přestavba uzlu s nádražím pod Petrovem

Rekonstruovány budou trati osobního i nákladního průtahu městem. Nové osobní nádraží bude vybudováno v blízkosti křižovatky Nových sadů, Nádražní, Husovy a Hybešovy ulice asi 300 metrů západně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Nulová varianta

Brno bez moderního nádraží

Pokud nebude vybráno koncepční řešení přestavby a brzy zahájeny stavební práce, hrozí pouhé udržování provozuschopnosti – budou prováděny jen nezbytné opravy havarijního stavu. Potom se Brno moderního nádraží nedočká.

Více o variantě

  • 2002
    • Usnesením Vlády ČR schválena přestavba železničního uzlu Brno v souladu s Územním plánem města Brna.
  • 2005
    • Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí a veřejné zdraví (SEA) s kladným výsledkem pro variantu s nádražím u řeky.

      Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí (EIA) se souhlasným stanoviskem Ministerstva životního prostředí ČR.
  • 2008 - 2010
    • Realizace samostatné stavby Brno – odstavné nádraží – 1. část – I. etapa.
  • 2012 - 2014
    • Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování studie Dopracování variant řešení ŽU Brno, jejíž výsledky jsou podkladem pro studii proveditelnosti.
  • 2013
    • Znovuobnovení územního řízení a vydání nového územního rozhodnutí.

      Brněnský železniční uzel a trať Brno–Přerov zařazeny mezi prioritní projekty rozvoje transevropské dopravní sítě (TEN-T) v období 2014–2020.
  • 2015
    • Zahájeny práce na Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno. Město Brno a Jihomoravský kraj zastoupeny v řídicím výboru.
  • 2018
    • Ministerstvo dopravy ČR zvolilo k realizaci variantu Řeka a o svém rozhodnutí informovalo vládu.
  • 2030
    • Závazek dokončení hlavních koridorů transevropské dopravní sítě, železniční uzel Brno leží na dvou koridorech.
  • 2041
    • Předpoklad uvedení do provozu vysokorychlostní tratě Praha–Brno jako součásti Rychlých spojení.