Video: v zastupitelském sále se diskutovalo o nádraží

V úterý 20. února v podvečer se v zastupitelském sále Nové radnice konala veřejná diskuze k projektu modernizace železničního uzlu Brno.

Zájemci o toto téma zcela zaplnili jednací sál, jehož kapacita je 250 míst. Diskuze trvala dvě a půl hodiny, moderoval ji Jakub Železný.

Debatovat o problematice železničního uzlu a jeho modernizace přišli:
• Petr Vokřál – primátor města Brna
• Richard Mrázek – náměstek primátora pro oblast technickou a majetkovou
• Matěj Hollan – náměstek primátora pro oblast sociálně-kulturní a dopravy
• Martin Ander – náměstek primátora pro oblast rozvoje města
• Jaroslav Kacer  – náměstek primátora pro oblast Smart City
• Filip Chvátal –  člen dopravní komise
• Josef Buriánek – Správa železniční dopravní cesty
• Michal Sedláček – ředitel Kanceláře architekta města Brna
• Martin Všetečka – dopravní specialista, Kancelář architekta města Brna

Na začátku programu promítla Správa železniční dopravní cesty video vysvětlující problematiku modernizace železničního uzlu. Toto video najdete zde.

Aktuální stav brněnského hlavního nádraží neodpovídá moderním standardům a kapacitně je na hraně únosnosti. V současné poloze jeho přestavba není možná. O stanovisku města, které vybírá mezi variantou „Petrov“ a „Řeka“, budou zastupitelé rozhodovat na zasedání 27. února. Rada města Brna na včerejším zasedání doporučila Zastupitelstvu města Brna schválit variantu Řeka ve verzi Ac. Zároveň považuje za akceptovatelnou variantu „Petrov“ v podobě B1b.

Konečné slovo má stát jako investor, stanovisko města i kraje, který se v lednu vyslovil pro variantu Řeka, je pouze poradní. Finální rozhodnutí padne v 1. pololetí roku 2018.

Podrobné informace najdete na webu www.europointbrno.cz a www.kamnadrazi.cz.

Fotografie z diskuze najdete ve fotogalerii.

Aktuálně

Schválená varianta Řeka

Přestavba uzlu s nádražím u řeky

Rozšířená koridorová trať projde městem v poloze stávajícího nákladního průtahu. Nové osobní nádraží bude vybudováno podél ulice Rosické v blízkosti řeky Svratky asi 800 metrů jižně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Varianta Petrov

Přestavba uzlu s nádražím pod Petrovem

Rekonstruovány budou trati osobního i nákladního průtahu městem. Nové osobní nádraží bude vybudováno v blízkosti křižovatky Nových sadů, Nádražní, Husovy a Hybešovy ulice asi 300 metrů západně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Nulová varianta

Brno bez moderního nádraží

Pokud nebude vybráno koncepční řešení přestavby a brzy zahájeny stavební práce, hrozí pouhé udržování provozuschopnosti – budou prováděny jen nezbytné opravy havarijního stavu. Potom se Brno moderního nádraží nedočká.

Více o variantě

  • 2002
    • Usnesením Vlády ČR schválena přestavba železničního uzlu Brno v souladu s Územním plánem města Brna.
  • 2005
    • Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí a veřejné zdraví (SEA) s kladným výsledkem pro variantu s nádražím u řeky.

      Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí (EIA) se souhlasným stanoviskem Ministerstva životního prostředí ČR.
  • 2008 - 2010
    • Realizace samostatné stavby Brno – odstavné nádraží – 1. část – I. etapa.
  • 2012 - 2014
    • Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování studie Dopracování variant řešení ŽU Brno, jejíž výsledky jsou podkladem pro studii proveditelnosti.
  • 2013
    • Znovuobnovení územního řízení a vydání nového územního rozhodnutí.

      Brněnský železniční uzel a trať Brno–Přerov zařazeny mezi prioritní projekty rozvoje transevropské dopravní sítě (TEN-T) v období 2014–2020.
  • 2015
    • Zahájeny práce na Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno. Město Brno a Jihomoravský kraj zastoupeny v řídicím výboru.
  • 2018
    • Ministerstvo dopravy ČR zvolilo k realizaci variantu Řeka a o svém rozhodnutí informovalo vládu.
  • 2030
    • Závazek dokončení hlavních koridorů transevropské dopravní sítě, železniční uzel Brno leží na dvou koridorech.
  • 2041
    • Předpoklad uvedení do provozu vysokorychlostní tratě Praha–Brno jako součásti Rychlých spojení.