Nové brněnské hlavní nádraží se začíná rýsovat. Nizozemští architekti projektují napojení hromadné dopravy, přilehlých čtvrtí i nábřeží Svratky

Projektování nového hlavního nádraží začalo. Vítězové mezinárodní architektonické soutěže, ateliéry Benthem Crouwel Architects a West 8, zahájili ve spolupráci s tuzemským ateliérem A8000 práci na architektonické studii kompletního řešení prostoru přednádraží a zanádraží, včetně zdejších plánovaných budov i dalších přilehlých prostor. Hotovo by mělo být do 12 měsíců. Cílem je získat podklady pro navazující kroky projektové dokumentace.

„Nové brněnské hlavní nádraží bude jako součást celoevropské železniční dopravní sítě svým významem i účelem značně přesahovat hranice města a zároveň se stane důležitým dopravním terminálem pro všechny druhy dopravy. Stane se nejen vstupní branou města, ale i těžištěm nové čtvrti Trnitá,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková. Podobu budovy i jejího okolí určila v roce 2021 mezinárodní architektonická soutěž, jejímž vítězem se stal nizozemský ateliér Benthem Crouwel Architects.

Modernizované srdce brněnského železničního uzlu v nové poloze u řeky Svratky významně ovlivní další rozvoj města. Zjednodušením sítě kolejí dojde k odstranění bariér a uvolnění rozsáhlých ploch v centru města pro parky, rekreaci a větší výstavbu bytů. Historický železniční viadukt se stane promenádou mezi centrem města a proměněným nábřežím. Nové nádraží z obou stran obklopí kvalitní veřejný prostor, s centrem města ho spojí nový bulvár se stromořadím a tramvajovou tratí.

„V současné době je mezi vítězi a městem Brnem podepsána smlouva na vypracování architektonické studie na lokalitu přednádraží i zanádraží a práce na jejím zhotovení už začaly. Navazovat bude smlouva architektů se Správou železnic na samotnou budovu nádraží. Obě studie budou vzájemně úzce koordinovány a průběžně konzultovány s městem, Kanceláří architekta města Brna, Správou železnic i dalšími orgány. Kromě studií získáme také aktualizovaný fyzický model celé řešené lokality,“ říká první náměstek primátorky Petr Hladík.

První z nich bude zahrnovat kompletní řešení prostoru před a za nádražím včetně připravovaných budov, jako jsou hotely, studentské bydlení, maloobchody nebo kanceláře. Součástí bude jak uzel veřejné dopravy – autobusové nádraží i přestupní terminál MHD – tak odstavná parkoviště, stanoviště taxi služby a úschovny kol.

Studie se bude zabývat napojením lokality nového nádraží na městskou dopravní síť i vzájemné vazby s ohledem na chodce a jejich přirozený pohyb.  „Půjde také o architektonickou podobu dvou nových mostů přes řeku Svratku. Navrženo bude logické navázání na urbanismus nové čtvrti Trnitá z jedné strany a Komárova z druhé i na připravovaná protipovodňová opatření nábřeží. Neopomenutelná bude energetická koncepce nebo modrozelená infrastruktura,“ doplňuje městský architekt Michal Sedláček.

Architektonická studie by měla být dokončena během příštího roku. Stane se podkladem pro budoucí stupně plánovacích a projektových prací a pro výběrové řízení na zpracovatele dalších etap projektové dokumentace. První vlak přijede na nové hlavní nádraží v roce 2034.

Více informací na stránkách Kanceláře architekta města Brna.

Aktuálně

Schválená varianta Řeka

Přestavba uzlu s nádražím u řeky

Rozšířená koridorová trať projde městem v poloze stávajícího nákladního průtahu. Nové osobní nádraží bude vybudováno podél ulice Rosické v blízkosti řeky Svratky asi 800 metrů jižně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Varianta Petrov

Přestavba uzlu s nádražím pod Petrovem

Rekonstruovány budou trati osobního i nákladního průtahu městem. Nové osobní nádraží bude vybudováno v blízkosti křižovatky Nových sadů, Nádražní, Husovy a Hybešovy ulice asi 300 metrů západně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Nulová varianta

Brno bez moderního nádraží

Pokud nebude vybráno koncepční řešení přestavby a brzy zahájeny stavební práce, hrozí pouhé udržování provozuschopnosti – budou prováděny jen nezbytné opravy havarijního stavu. Potom se Brno moderního nádraží nedočká.

Více o variantě

  • 2002
    • Usnesením Vlády ČR schválena přestavba železničního uzlu Brno v souladu s Územním plánem města Brna.
  • 2005
    • Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí a veřejné zdraví (SEA) s kladným výsledkem pro variantu s nádražím u řeky.

      Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí (EIA) se souhlasným stanoviskem Ministerstva životního prostředí ČR.
  • 2008 - 2010
    • Realizace samostatné stavby Brno – odstavné nádraží – 1. část – I. etapa.
  • 2012 - 2014
    • Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování studie Dopracování variant řešení ŽU Brno, jejíž výsledky jsou podkladem pro studii proveditelnosti.
  • 2013
    • Znovuobnovení územního řízení a vydání nového územního rozhodnutí.

      Brněnský železniční uzel a trať Brno–Přerov zařazeny mezi prioritní projekty rozvoje transevropské dopravní sítě (TEN-T) v období 2014–2020.
  • 2015
    • Zahájeny práce na Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno. Město Brno a Jihomoravský kraj zastoupeny v řídicím výboru.
  • 2018
    • Ministerstvo dopravy ČR zvolilo k realizaci variantu Řeka a o svém rozhodnutí informovalo vládu.
  • 2030
    • Závazek dokončení hlavních koridorů transevropské dopravní sítě, železniční uzel Brno leží na dvou koridorech.
  • 2041
    • Předpoklad uvedení do provozu vysokorychlostní tratě Praha–Brno jako součásti Rychlých spojení.