Lidé pojmenují stavbu století – nové brněnské nádraží

25. červen 2018 – Názvy ulic, tramvaj v Ostravě či náměstí v Mikulově – v minulosti lidé hlasovali v anketách o mnoha pojmenováních. Letos v létě ovšem budou moci občané České republiky poprvé ovlivnit název tak zásadní stavby, jako je nové nádraží v Brně. Sběr návrhů startuje dnes od 14 hodin.

V den, kdy byla dokončena odbočka na Brno z tzv. Severní dráhy císaře Ferdinanda*, Brno symbolicky spouští soutěž o návrh názvu svého nového nádraží. Se sloganem Příští zastávka nové brněnské nádraží umožní občanům rozhodnout o tom, jak by se mělo nové nádraží pojmenovat.

„Zajistíme výstavbu moderního nádraží, které Brno nutně potřebuje, a na lidech je, aby si ho pojmenovali a poté i díky názvu, který sami vyberou, rádi využívali,“ řekl brněnský primátor Petr Vokřál (ANO).

Zasílat návrhy bude možné prostřednictvím webových stránek www.nasnovejnadr.cz a tištěných formulářů umístěných na podatelně úřadu na Dominikánském náměstí 196/1. Tištěné lístky naleznou občané také v letním čísle Brněnského metropolitanu. Sběr nápadů bude probíhat do konce prázdnin, tedy do 31. srpna.

Od 1. září budou moci lidé hlasovat a vybírat ze všech došlých návrhů ty, které považují za nejlepší. Hlasování na webu www.nasnovejnadr.cz poběží celý měsíc a výsledkem bude výběr TOP 10 návrhů. Od 1. října pak budou občané zaregistrovaní v programu Brno iD z představených deseti jmen hlasovat pro jedno. Druhé kolo hlasování potrvá až do 28. října, tedy do výročí 100 let od vyhlášení Československé republiky. Vítězný návrh pojmenování nádraží, který obdrží nejvíce hlasů, poté město zveřejní v pondělí 29. října.

Autory TOP 10 návrhů názvů, kteří vzejdou ze zářijového hlasování, čeká odměna v podobě netradičního zážitku spojeného se železniční dopravou, zvláštní exkluzivní odměnu pak obdrží autoři prvních tří názvů.

Informace o soutěži o nový název nádraží včetně podrobných pravidel lze nalézt na speciálním webu věnovanému novému nádraží www.nasnovejnadr.cz.

Pro uživatele sociálních sítí bude také připravena facebooková stránka Náš novej nádr, kde bude možné během letních měsíců sledovat průběžné informace k soutěži, aktuality týkající se plánované výstavby a další zajímavosti.

Na konci května podpořila Centrální komise ministerstva dopravy ČR výstavbu nového brněnského nádraží ve variantě Řeka. Doporučila tak, stejně jako již dříve zastupitelé města, zástupci Jihomoravského kraje i Správy železniční dopravní cesty, odsun do polohy dnešního dolního nádraží. Definitivní rozhodnutí o výstavbě nového nádraží by měla nyní vydat vláda, samotná stavba by potom mohla začít už v roce 2020.

* 25. června 1839 čtrnáct tisíc dělníků dokončilo výstavbu odbočky na Brno z takzvané Severní dráhy císaře Ferdinanda, která měla spojit Vídeň s polským městem Bochnia. Stavba podle historických dokumentů začala v září roku 1837. 

Aktuálně

Schválená varianta Řeka

Přestavba uzlu s nádražím u řeky

Rozšířená koridorová trať projde městem v poloze stávajícího nákladního průtahu. Nové osobní nádraží bude vybudováno podél ulice Rosické v blízkosti řeky Svratky asi 800 metrů jižně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Varianta Petrov

Přestavba uzlu s nádražím pod Petrovem

Rekonstruovány budou trati osobního i nákladního průtahu městem. Nové osobní nádraží bude vybudováno v blízkosti křižovatky Nových sadů, Nádražní, Husovy a Hybešovy ulice asi 300 metrů západně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Nulová varianta

Brno bez moderního nádraží

Pokud nebude vybráno koncepční řešení přestavby a brzy zahájeny stavební práce, hrozí pouhé udržování provozuschopnosti – budou prováděny jen nezbytné opravy havarijního stavu. Potom se Brno moderního nádraží nedočká.

Více o variantě

  • 2002
    • Usnesením Vlády ČR schválena přestavba železničního uzlu Brno v souladu s Územním plánem města Brna.
  • 2005
    • Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí a veřejné zdraví (SEA) s kladným výsledkem pro variantu s nádražím u řeky.

      Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí (EIA) se souhlasným stanoviskem Ministerstva životního prostředí ČR.
  • 2008 - 2010
    • Realizace samostatné stavby Brno – odstavné nádraží – 1. část – I. etapa.
  • 2012 - 2014
    • Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování studie Dopracování variant řešení ŽU Brno, jejíž výsledky jsou podkladem pro studii proveditelnosti.
  • 2013
    • Znovuobnovení územního řízení a vydání nového územního rozhodnutí.

      Brněnský železniční uzel a trať Brno–Přerov zařazeny mezi prioritní projekty rozvoje transevropské dopravní sítě (TEN-T) v období 2014–2020.
  • 2015
    • Zahájeny práce na Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno. Město Brno a Jihomoravský kraj zastoupeny v řídicím výboru.
  • 2018
    • Ministerstvo dopravy ČR zvolilo k realizaci variantu Řeka a o svém rozhodnutí informovalo vládu.
  • 2030
    • Závazek dokončení hlavních koridorů transevropské dopravní sítě, železniční uzel Brno leží na dvou koridorech.
  • 2041
    • Předpoklad uvedení do provozu vysokorychlostní tratě Praha–Brno jako součásti Rychlých spojení.