Nové brněnské nádraží je o krok blíž. Návrhy může podat 12 architektonických kanceláří, většina je ze zahraničí

16. listopad 2020 – Soutěž o návrh nového hlavního nádraží pro Brno má za sebou „zahřívací kolo“. Odborná porota ze 46 zaslaných portfolií vybrala devět účastníků, kteří se připojí ke třem již dříve osloveným. Výzvu k podání návrhů tak obdrží 12 architektonických kanceláří, většinou ze zahraničí.

„Jižní část Brna čekala na svou příležitost k rozvoji už dost dlouho a mezinárodní soutěž ji věřím přinese. Dohodli jsme se se Správou železnic, že přímo oslovíme tři experty, kteří mají zkušenosti s velkými dopravními stavbami. Jsou to tvůrci nádraží ve Vídni, Rotterdamu a Berlíně. Potěšilo mě, že všichni svou účast potvrdili. Laťka je nastavená opravdu vysoko a skýtá naději, že Brno bude mít nejmodernější nádraží v Evropě,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

 Mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonická dvoufázová užší projektová soutěž o návrh nového hlavního nádraží v Brně byla vyhlášena 31. srpna 2020, zadavatelem je město Brno a Správa železnic. Do 19. října běžela lhůta pro podání žádostí o účast; za zhruba měsíc a půl se jich v Kanceláři architekta města Brna sešlo 47. Při přezkoumání bylo zjištěno, že dvě žádosti jsou totožné, soutěžní porota jich tedy nakonec posuzovala 46.

 „Porota při hodnocení předložených žádostí postupovala podle soutěžních podmínek a hodnotila portfolia referenčních prací podle míry naplnění kritéria »celková urbanisticko-architektonická kvalita návrhu včetně dopravního řešení«. Vybíralo se celkem ve třech kolech a nakonec bylo v závěrečném hlasování potvrzeno devět účastníků, kteří budou moci podat návrh v 1. fázi soutěže,“ popsal 1. náměstek primátorky Petr Hladík. Radní dnes výzvu k podání návrhů schválili.

 Jedná se o tyto architektonické kanceláře:

a. předem vybrané zadavatelem

1) Albert Wimmer ZT-GmbH;

2) Benthem Crouwel Architects (Benthem Crouwel International B.V.);

3) gmp International GmbH;

b. vybrané soutěžní porotou

4) Sdružení Pelčák a partner architekti – Müller Reimann Architekten;

5) ingenhoven architects GmbH, Architektonická kancelář Burian-Křivinka, architekti Koleček-Jura;

6) Grimshaw Architects LLP + AFRY CZ s.r.o.;

7) Snøhetta Architecture Landscape Architecture, PC.; Civitas, Inc; Thorton Tomasetti, Inc; 4ct s.r.o.;

8) DILLER SCOFIDIO + RENFRO, LLC;

9) OMA ME B.V.;

10) BIG – Bjarke Ingels Group + A8000 s.r.o.;

11) Marc Mimram Architecture & Associés;

12) MVSA Architects + JIKA-CZ s.r.o. + KCAP Architects &Planners.

 „Zasedání soutěžní poroty bylo organizováno jako online videokonference, která se konala 30. října. Nad portfolii jsme diskutovali asi čtyři hodiny a hodnotili jsme jezejména s ohledem na komplexnost referenčních prací, respektování kontextu místa a důraz na trvalou udržitelnost řešení vzhledem k životnímu prostředí a veřejným prostranstvím,“ nastínil radní pro územní plánování a rozvoj města Filip Chvátal.

 „Porota se předběžně dohodla, že hodnoticí zasedání 1. fáze soutěže se podle soutěžních podmínek uskuteční 4. a 5. března 2021. Poté bude následovat 2. fáze, do níž postoupí čtyři účastníci, kteří návrhy dopracují do větší podrobnosti. Znovu bychom se nad nimi měli sejít v červnu a vybrat vítěze,“ upřesnil ředitel Kanceláře architekta města Brna Michal Sedláček.

Mgr. Zuzana Gregorová
Tiskové středisko MMB

Aktuálně

Schválená varianta Řeka

Přestavba uzlu s nádražím u řeky

Rozšířená koridorová trať projde městem v poloze stávajícího nákladního průtahu. Nové osobní nádraží bude vybudováno podél ulice Rosické v blízkosti řeky Svratky asi 800 metrů jižně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Varianta Petrov

Přestavba uzlu s nádražím pod Petrovem

Rekonstruovány budou trati osobního i nákladního průtahu městem. Nové osobní nádraží bude vybudováno v blízkosti křižovatky Nových sadů, Nádražní, Husovy a Hybešovy ulice asi 300 metrů západně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Nulová varianta

Brno bez moderního nádraží

Pokud nebude vybráno koncepční řešení přestavby a brzy zahájeny stavební práce, hrozí pouhé udržování provozuschopnosti – budou prováděny jen nezbytné opravy havarijního stavu. Potom se Brno moderního nádraží nedočká.

Více o variantě

  • 2002
    • Usnesením Vlády ČR schválena přestavba železničního uzlu Brno v souladu s Územním plánem města Brna.
  • 2005
    • Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí a veřejné zdraví (SEA) s kladným výsledkem pro variantu s nádražím u řeky.

      Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí (EIA) se souhlasným stanoviskem Ministerstva životního prostředí ČR.
  • 2008 - 2010
    • Realizace samostatné stavby Brno – odstavné nádraží – 1. část – I. etapa.
  • 2012 - 2014
    • Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování studie Dopracování variant řešení ŽU Brno, jejíž výsledky jsou podkladem pro studii proveditelnosti.
  • 2013
    • Znovuobnovení územního řízení a vydání nového územního rozhodnutí.

      Brněnský železniční uzel a trať Brno–Přerov zařazeny mezi prioritní projekty rozvoje transevropské dopravní sítě (TEN-T) v období 2014–2020.
  • 2015
    • Zahájeny práce na Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno. Město Brno a Jihomoravský kraj zastoupeny v řídicím výboru.
  • 2018
    • Ministerstvo dopravy ČR zvolilo k realizaci variantu Řeka a o svém rozhodnutí informovalo vládu.
  • 2030
    • Závazek dokončení hlavních koridorů transevropské dopravní sítě, železniční uzel Brno leží na dvou koridorech.
  • 2041
    • Předpoklad uvedení do provozu vysokorychlostní tratě Praha–Brno jako součásti Rychlých spojení.