Občané budou diskutovat o modernizaci železničního uzlu

Na úterý 20. února připravuje město veřejnou debatu na téma modernizace železničního uzlu Brno. Zúčastní se jí vedení města, zástupce Kanceláře architekta města a investora SŽDC. Veřejnost jim může klást dotazy týkající se budoucnosti brněnského nádraží. Veřejné projednání začne v 17.30 hodin v sále zastupitelů na Nové radnici na Dominikánském náměstí. 

Magistrát města Brna obdržel vyhotovenou Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno na konci října loňského roku. Obratem ji distribuoval mezi zastupitele a veřejnosti ji zpřístupnil na webu https://europointbrno.cz/studie-proveditelnosti/.

Prezentace Studie proveditelnosti pro veřejnost navazuje na listopadové setkání, při kterém byla studie představena brněnským zastupitelům a radním městských částí.

Aktuální stav brněnského hlavního nádraží neodpovídá moderním standardům a kapacitně je na hraně únosnosti. V současné poloze jeho přestavba není možná. O stanovisku města, které vybírá mezi variantou „Petrov“ a „Řeka“, rozhodnou zastupitelé na zasedání koncem února.

Konečné slovo má stát jako investor, stanovisko města i kraje, který se v lednu vyslovil pro variantu Řeka, je pouze poradní. Finální rozhodnutí padne v 1. pololetí roku 2018.

/aktualizováno 13. 2./

Aktuálně

Schválená varianta Řeka

Přestavba uzlu s nádražím u řeky

Rozšířená koridorová trať projde městem v poloze stávajícího nákladního průtahu. Nové osobní nádraží bude vybudováno podél ulice Rosické v blízkosti řeky Svratky asi 800 metrů jižně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Varianta Petrov

Přestavba uzlu s nádražím pod Petrovem

Rekonstruovány budou trati osobního i nákladního průtahu městem. Nové osobní nádraží bude vybudováno v blízkosti křižovatky Nových sadů, Nádražní, Husovy a Hybešovy ulice asi 300 metrů západně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Nulová varianta

Brno bez moderního nádraží

Pokud nebude vybráno koncepční řešení přestavby a brzy zahájeny stavební práce, hrozí pouhé udržování provozuschopnosti – budou prováděny jen nezbytné opravy havarijního stavu. Potom se Brno moderního nádraží nedočká.

Více o variantě

  • 2002
    • Usnesením Vlády ČR schválena přestavba železničního uzlu Brno v souladu s Územním plánem města Brna.
  • 2005
    • Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí a veřejné zdraví (SEA) s kladným výsledkem pro variantu s nádražím u řeky.

      Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí (EIA) se souhlasným stanoviskem Ministerstva životního prostředí ČR.
  • 2008 - 2010
    • Realizace samostatné stavby Brno – odstavné nádraží – 1. část – I. etapa.
  • 2012 - 2014
    • Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování studie Dopracování variant řešení ŽU Brno, jejíž výsledky jsou podkladem pro studii proveditelnosti.
  • 2013
    • Znovuobnovení územního řízení a vydání nového územního rozhodnutí.

      Brněnský železniční uzel a trať Brno–Přerov zařazeny mezi prioritní projekty rozvoje transevropské dopravní sítě (TEN-T) v období 2014–2020.
  • 2015
    • Zahájeny práce na Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno. Město Brno a Jihomoravský kraj zastoupeny v řídicím výboru.
  • 2018
    • Ministerstvo dopravy ČR zvolilo k realizaci variantu Řeka a o svém rozhodnutí informovalo vládu.
  • 2030
    • Závazek dokončení hlavních koridorů transevropské dopravní sítě, železniční uzel Brno leží na dvou koridorech.
  • 2041
    • Předpoklad uvedení do provozu vysokorychlostní tratě Praha–Brno jako součásti Rychlých spojení.