Rozhodnutí o nádraží: shodu na poloze u řeky potvrdil i řídicí výbor

26. března 2018 – Pro modernizaci železničního uzlu Brno jsme zvolili polohu u řeky a na tomto názoru panuje shoda všech rozhodujících institucí. Takový vzkaz vyslali dnes zástupci města Brna, Jihomoravského kraje, ministerstva dopravy, Správy železniční dopravní cesty, Českých drah a Státního fondu dopravní infrastruktury.

Poprvé od doby, kdy brněnský železniční uzel a polohu nádraží projednaly město a kraj, se zástupci těchto institucí dnes poprvé sešli v takzvaném Řídicím výboru železničního uzlu Brno.

Pohled na část železničního uzlu města, foto: M. Schmerková

Město Brno na dnešním jednání zastupoval primátor Petr Vokřál a náměstek pro investice Richard Mrázek. Jihomoravský kraj reprezentoval náměstek hejtmana pro dopravu Roman Hanák a náměstek hejtmana pro územní plánování Martin Maleček.

„Jsem rád, že jsme překonali období, kdy dlouhodobá nerozhodnost Brna zapříčinila odkládání celého projektu modernizace nádraží. Na shodě o poloze nádraží u řeky nyní došlo i na úrovni řídicího výboru, který potvrdil stanovisko zastupitelstev města i Jihomoravského kraje. Je důležité, aby na tyto kroky nyní co nejdříve navázala vláda. Společně s hejtmanem také pozveme co nejdříve na další návštěvu ministra dopravy Dana Ťoka, abychom ho podrobně seznámili s tím, jaké kroky nyní děláme jako město a kraj a jak budeme pokračovat v investicích do potřebné infrastruktury. Důležitá je i nedávno zahájená realizace projektu Tramvaj Plotní, která zaručí lepší dopravní obslužnost budoucího nádraží,“ uvedl primátor města Brna Petr Vokřál.

Řídicí výbor železničního uzlu Brno byl ustanoven rozhodnutím vlády v roce 2015. Stanovisko tohoto výboru nyní dostane na stůl centrální komise ministerstva dopravy, která by tuto investici měla potvrdit. Poslední potvrzení bude poté rozhodnutí vlády.

Aktuálně

Schválená varianta Řeka

Přestavba uzlu s nádražím u řeky

Rozšířená koridorová trať projde městem v poloze stávajícího nákladního průtahu. Nové osobní nádraží bude vybudováno podél ulice Rosické v blízkosti řeky Svratky asi 800 metrů jižně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Varianta Petrov

Přestavba uzlu s nádražím pod Petrovem

Rekonstruovány budou trati osobního i nákladního průtahu městem. Nové osobní nádraží bude vybudováno v blízkosti křižovatky Nových sadů, Nádražní, Husovy a Hybešovy ulice asi 300 metrů západně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Nulová varianta

Brno bez moderního nádraží

Pokud nebude vybráno koncepční řešení přestavby a brzy zahájeny stavební práce, hrozí pouhé udržování provozuschopnosti – budou prováděny jen nezbytné opravy havarijního stavu. Potom se Brno moderního nádraží nedočká.

Více o variantě

  • 2002
    • Usnesením Vlády ČR schválena přestavba železničního uzlu Brno v souladu s Územním plánem města Brna.
  • 2005
    • Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí a veřejné zdraví (SEA) s kladným výsledkem pro variantu s nádražím u řeky.

      Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí (EIA) se souhlasným stanoviskem Ministerstva životního prostředí ČR.
  • 2008 - 2010
    • Realizace samostatné stavby Brno – odstavné nádraží – 1. část – I. etapa.
  • 2012 - 2014
    • Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování studie Dopracování variant řešení ŽU Brno, jejíž výsledky jsou podkladem pro studii proveditelnosti.
  • 2013
    • Znovuobnovení územního řízení a vydání nového územního rozhodnutí.

      Brněnský železniční uzel a trať Brno–Přerov zařazeny mezi prioritní projekty rozvoje transevropské dopravní sítě (TEN-T) v období 2014–2020.
  • 2015
    • Zahájeny práce na Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno. Město Brno a Jihomoravský kraj zastoupeny v řídicím výboru.
  • 2018
    • Ministerstvo dopravy ČR zvolilo k realizaci variantu Řeka a o svém rozhodnutí informovalo vládu.
  • 2030
    • Závazek dokončení hlavních koridorů transevropské dopravní sítě, železniční uzel Brno leží na dvou koridorech.
  • 2041
    • Předpoklad uvedení do provozu vysokorychlostní tratě Praha–Brno jako součásti Rychlých spojení.