4. září
Brno leží na křížení dvou hlavních koridorů transevropské dopravní sítě: Baltsko-jadranského koridoru a Východního a východostředomořského koridoru. Proto je v případě přestavby brněnského železničního uzlu namístě hovořit nejen o městském a regionálním projektu, ale také o jeho evropském významu. Název projektu Europoint Brno označuje nejen modernizaci železniční sítě v Brně, ale i rozvoj nové čtvrti v centrální městské zóně.
Nové informační stránky
Nově budou veřejnosti na stránkách www.europointbrno.cz i v informační kanceláři projektu představeny souvislosti všech tří variant: Nádraží u řeky, tedy odsun hlavního nádraží 800 metrů jižně od stávajícího, Nádraží pod Petrovem, odsun hlavního nádraží 300 metrů západně, ale také nulová varianta, kdy se Brno moderního nádraží nedočká.
O variantě řešení přestavby ŽUB rozhodne Ministerstvo dopravy ČR
Ministerstvo dopravy ČR příští rok na základě nového vládního usnesení k brněnskému železničnímu uzlu završí náročný proces přípravy projektu Europoint Brno: rozhodne o variantě řešení přestavby železničního uzlu. Podkladem pro rozhodnutí bude Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno, již zadala zpracovat Správa železniční dopravní cesty a na jejímž zpracování se město Brno podílí.
Studie proveditelnosti
Ve studii proveditelnosti, kterou zpracovává státní organizace SŽDC a která bude hotova v listopadu 2016, budou posouzeny dvě koncepční varianty řešení přestavby železničního uzlu: s nádražím u řeky a s nádražím pod Petrovem. Tyto dvě varianty byly již dříve upraveny a dopracovány ve studii Dopracování variant řešení železničního uzlu Brno, aby mohly být vzájemně porovnány. Ve studii proveditelnosti bude vyhodnocena i varianta nulová, označovaná jako „bez projektu“, tedy udržování provozuschopného stavu v dnešní podobě, kdy by nebylo dosaženo mj. požadované potřebné kapacity železničního uzlu.
Prověření variant bude podkladem pro čerpání prostředků z Evropské unie
Prověření variant je jedním ze základních požadavků pro spolufinancování projektů z prostředků Evropské unie. Do zpracování studie proveditelnosti je zapojena i iniciativa Jaspers, která poskytuje členským státům EU podporu potřebnou k přípravě velkých projektů.
Informací bude přibývat
Aktuálně jsou na stránkách k dispozici informace o principu řešení variant včetně zapojení nových tratí Rychlých spojení, popis rozvoje městské infrastruktury a návazností veřejné dopravy, ale i možnosti urbanistického rozvoje dotčeného území. Další informace budou zveřejňovány při postupném zpracovávání studie proveditelnosti.
Tiskové středisko MMB