Známe deset návrhů, ze kterých lidé vyberou název nového brněnského nádraží

1. říjen 2018 – Dnes odstartovalo finálové kolo hlasování o název nového brněnského nádraží. Lidé mohou vybírat z TOP 10 návrhů, které v prvním kole získaly nejvíce hlasů. Hlasovat je možné dvěma způsoby: na webu www.nasnovejnadr.cz, kde mohou hlasovat všichni držitelé plně ověřeného účtu portálu brnoid.cz, nebo osobně – prostřednictvím hlasovacího lístku, který je k dispozici na podatelně Magistrátu města Brna. Platí pravidlo jedna osoba, jeden hlas. Hlasování poběží celý měsíc, nový název nádraží město vyhlásí v pondělí 29. října.

Z celkového počtu 1 501 unikátních návrhů, které lidé zaslali od 25. června do 31. srpna 2018, postoupilo z prvního kola hlasování těchto deset návrhů (chronologicky podle počtu získaných hlasů): Brno – Šalingrad, Praha – venkov, Brno – Hlavní nádraží, Nádraží Járy Cimrmana, Vídeň – sever, Brněnské Nádraží Franty Kocourka, Brno – Nádr McNádrface, Nádraží A. B. Svojsíka, Šalingrad – Brno a Ždanovo nádraží. „Během září se naplno projevila kreativita lidí, kteří mají chuť o názvu nového nádraží rozhodovat. V top desítce tak máme prvky hantecu, tradiční rivality mezi Brnem a Prahou, odkaz historických osobností, ale i ryze humorné návrhy,“ shrnuje postupující návrhy brněnský primátor Petr Vokřál. „Návrh předáme za město na SŽDC, která rozhodne o jeho budoucím využití,“ dodal primátor.

Nejen autoři desítky postupujících návrhů, ale také desítka vylosovaných hlasujících bude mít šanci získat zajímavé zážitkové ceny s železniční tematikou – těšit se mohou na speciální jízdu vlakem do prostoru budoucího nádraží s odborným komentářem, autory TOP 5 návrhů pak čeká také prohlídka běžně nepřístupných zákoutí stávajícího nádraží, autor vítězného návrhu názvu nádraží se dočká i roční šalinkarty.

Celkem se do hlasování o TOP 10 návrzích názvu nového nádraží, které postoupily do finále, zapojilo 6 428 lidí. V prvním kole k 30. září 2018 zvítězil návrh Brno – Šalingrad, druhý návrh v pořadí byl Praha – venkov. Na pomyslné třetí příčce prozatím skončil tip Brno – Hlavní nádraží. Ve druhém kole však mají všechny názvy v top desítce stejnou startovní pozici, soutěž tak slibuje drama až do konce.

Aktuálně

Schválená varianta Řeka

Přestavba uzlu s nádražím u řeky

Rozšířená koridorová trať projde městem v poloze stávajícího nákladního průtahu. Nové osobní nádraží bude vybudováno podél ulice Rosické v blízkosti řeky Svratky asi 800 metrů jižně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Varianta Petrov

Přestavba uzlu s nádražím pod Petrovem

Rekonstruovány budou trati osobního i nákladního průtahu městem. Nové osobní nádraží bude vybudováno v blízkosti křižovatky Nových sadů, Nádražní, Husovy a Hybešovy ulice asi 300 metrů západně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Nulová varianta

Brno bez moderního nádraží

Pokud nebude vybráno koncepční řešení přestavby a brzy zahájeny stavební práce, hrozí pouhé udržování provozuschopnosti – budou prováděny jen nezbytné opravy havarijního stavu. Potom se Brno moderního nádraží nedočká.

Více o variantě

  • 2002
    • Usnesením Vlády ČR schválena přestavba železničního uzlu Brno v souladu s Územním plánem města Brna.
  • 2005
    • Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí a veřejné zdraví (SEA) s kladným výsledkem pro variantu s nádražím u řeky.

      Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí (EIA) se souhlasným stanoviskem Ministerstva životního prostředí ČR.
  • 2008 - 2010
    • Realizace samostatné stavby Brno – odstavné nádraží – 1. část – I. etapa.
  • 2012 - 2014
    • Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování studie Dopracování variant řešení ŽU Brno, jejíž výsledky jsou podkladem pro studii proveditelnosti.
  • 2013
    • Znovuobnovení územního řízení a vydání nového územního rozhodnutí.

      Brněnský železniční uzel a trať Brno–Přerov zařazeny mezi prioritní projekty rozvoje transevropské dopravní sítě (TEN-T) v období 2014–2020.
  • 2015
    • Zahájeny práce na Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno. Město Brno a Jihomoravský kraj zastoupeny v řídicím výboru.
  • 2018
    • Ministerstvo dopravy ČR zvolilo k realizaci variantu Řeka a o svém rozhodnutí informovalo vládu.
  • 2030
    • Závazek dokončení hlavních koridorů transevropské dopravní sítě, železniční uzel Brno leží na dvou koridorech.
  • 2041
    • Předpoklad uvedení do provozu vysokorychlostní tratě Praha–Brno jako součásti Rychlých spojení.