Brno-Šalingrad! Lidé vybrali název nového nádraží v Brně

29. říjen 2018 – Jak se bude jmenovat nové hlavní nádraží v Brně, které má vyrůst u řeky Svratky na jih od stávajícího nádraží, měli lidé možnost navrhovat během uplynulých čtyř měsíců. Z postupujících deseti názvů nyní vybrali vítěze. Ve finálovém kole zvítězil návrh Brno-Šalingrad. Na druhém místě skončil název Brno – Hlavní nádraží a na třetím Nádraží Járy Cimrmana.

Do finálového hlasování se během října zapojilo celkem 1 864 lidí. Hlasovali online nebo prostřednictvím tištěných hlasovacích lístků. Vítězný název Brno-Šalingrad (který získal 838 hlasů) se mezi tipy, jak by se mělo nové nádraží jmenovat, objevil vícekrát a hned v několika variantách. Jako první jej ovšem prostřednictvím webu www.nasnovejnadr.cz  zadal Jaromír Boleslav, který je tedy autorem vítězného názvu„Chtěl jsem, aby bylo Brno něčím speciální, a pokud by město pojmenovalo nové nádraží Brno-Šalingrad, tak si myslím, že by to bylo víc než speciální. Slovo šalina je pro Brno specifické, vzniklo někdy kolem roku 1900, kdy v Brně část obyvatel hovořila německy a část česky a bylo třeba se dorozumět. Německé slovo Elektrische Linie si Brňané počeštili na slovo ‚šalina‘ a používáme ho dodnes,“ říká k volbě svého návrhu Boleslav.

Magistrát města Brna nyní předá vítězný název Brno-Šalingrad Správě železniční dopravní cesty, která je investorem budoucího nádraží. Právě SŽDC bude následně formálně řešit pojmenování nádraží, které vznikne u řeky Svratky, s Drážním úřadem.

Jednoduchý a stručný název zvolil druhý v pořadí Ondřej Hejmalíček, jeho tip Brno – Hlavní nádraží dlouho zápasil o prvenství, nakonec zisk 702 hlasů na vítězství nestačil. Na třetím místě skončil návrh Nádraží Járy Cimrmana Jana Hrice„Název je podle národního hrdiny, vynálezce, objevitele. Myslím, že je to dostatečně reprezentativní!“ odůvodnil autor návrh, který ve finálovém kole získal 166 hlasů.

Ocenění pro autory i hlasující

Všichni autoři návrhů názvů z finálové TOP 10 se stejně jako deset vylosovaných hlasujících mohou těšit na odměnu s nádražní tematikou. „V sobotu 17. listopadu pro ně bude připravena speciální jízda motoráčkem ze stávajícího nádraží do lokality budoucího nádraží, kde je komentovaná prohlídka seznámí nejen s místem, ale i podobou nového dopravního uzlu,“ uvedl projektový manažer přestavby železničního uzlu Dan Škaroupka. Autoři pětice návrhů, které ve finále získaly nejvíce hlasů, pak budou mít možnost podívat se také do zázemí a veřejnosti nepřístupných částí stávajícího nádraží. Autor vítězného názvu navíc získá roční kupon na brněnskou MHD.

Soutěž o pojmenování nového nádru lidi zaujala

Lidé se do soutěže o název nového brněnského nádraží během léta zapojili s celkem 3 329 návrhy, z toho 1 501 bylo unikátních, 1 257 názvů bylo duplicitních a 571 město vyřadilo, protože nesplňovaly pravidla soutěže. Ze všech unikátních návrhů potom 6 428 hlasujících vybralo deset názvů, které postoupily do druhého kola. O vítězi z TOP 10 rozhodlo během října celkem 1 864 lidí.

Aktuálně

Schválená varianta Řeka

Přestavba uzlu s nádražím u řeky

Rozšířená koridorová trať projde městem v poloze stávajícího nákladního průtahu. Nové osobní nádraží bude vybudováno podél ulice Rosické v blízkosti řeky Svratky asi 800 metrů jižně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Varianta Petrov

Přestavba uzlu s nádražím pod Petrovem

Rekonstruovány budou trati osobního i nákladního průtahu městem. Nové osobní nádraží bude vybudováno v blízkosti křižovatky Nových sadů, Nádražní, Husovy a Hybešovy ulice asi 300 metrů západně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Nulová varianta

Brno bez moderního nádraží

Pokud nebude vybráno koncepční řešení přestavby a brzy zahájeny stavební práce, hrozí pouhé udržování provozuschopnosti – budou prováděny jen nezbytné opravy havarijního stavu. Potom se Brno moderního nádraží nedočká.

Více o variantě

  • 2002
    • Usnesením Vlády ČR schválena přestavba železničního uzlu Brno v souladu s Územním plánem města Brna.
  • 2005
    • Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí a veřejné zdraví (SEA) s kladným výsledkem pro variantu s nádražím u řeky.

      Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí (EIA) se souhlasným stanoviskem Ministerstva životního prostředí ČR.
  • 2008 - 2010
    • Realizace samostatné stavby Brno – odstavné nádraží – 1. část – I. etapa.
  • 2012 - 2014
    • Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování studie Dopracování variant řešení ŽU Brno, jejíž výsledky jsou podkladem pro studii proveditelnosti.
  • 2013
    • Znovuobnovení územního řízení a vydání nového územního rozhodnutí.

      Brněnský železniční uzel a trať Brno–Přerov zařazeny mezi prioritní projekty rozvoje transevropské dopravní sítě (TEN-T) v období 2014–2020.
  • 2015
    • Zahájeny práce na Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno. Město Brno a Jihomoravský kraj zastoupeny v řídicím výboru.
  • 2018
    • Ministerstvo dopravy ČR zvolilo k realizaci variantu Řeka a o svém rozhodnutí informovalo vládu.
  • 2030
    • Závazek dokončení hlavních koridorů transevropské dopravní sítě, železniční uzel Brno leží na dvou koridorech.
  • 2041
    • Předpoklad uvedení do provozu vysokorychlostní tratě Praha–Brno jako součásti Rychlých spojení.