30. září (taz) – V Sále Břetislava Bakaly se ve čtvrtek večer konala veřejná beseda Budoucnost centra Brna. Tématem diskuze byla budoucí poloha Železničního uzlu Brno a také referendum, které se tohoto problému týká. Dvouhodinovou akci moderoval Jakub Železný.
„Věřím, že se nám v tomto volebním období podaří o poloze nádraží konečně rozhodnout, protože město Brno v této otázce již řadu let šlape vodu. A věřím, že jakmile toto rozhodnutí padne, budeme na něm všichni dále stavět a ne tento základ opět bořit, ať už z jedné či z druhé názorové strany,“ uvedl při debatě primátor města Brna Petr Vokřál. „Nechceme občanům říkat, ke které variantě se mají přiklonit. Naším cílem je informovat je co možná nejvíce objektivně o stávající situaci,“ doplnil primátor Petr Vokřál.
Jako první vystoupil v diskuzi náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Mojmír Nejezchleb. Právě tato instituce je investorem modernizace Železničního uzlu Brno a zadala zpracování studie proveditelnosti, která nyní posuzuje dvě varianty řešení železničního uzlu – s nádražím u řeky a s nádražím pod Petrovem. Výsledky této studie měly být původně hotové již před konáním referenda, termín dokončení se však zpozdil. „Předpokládám, že výsledky této studie bychom měli mít k dispozici na přelomu ledna a února 2017,“ uvedl na debatě Mojmír Nejezchleb.
Úlohu brněnského železničního uzlu v regionální a městské hromadné dopravě následně představil ředitel společnosti KORDIS Jiří Horský a člen představenstva Dopravního podniku města Brna Jan Seitl. „Současné nádraží je na hranici možností rozvoje. Nelze již přidávat další vlaky, jak bychom z hlediska dopravy potřebovali, jedině na úkor pravidelnosti a případného zpoždění spojů,“ upozornil Jiří Horský.
„Z uzlu Brno-hlavní nádraží odbavíme denně 2600 spojů městské hromadné dopravy, cestujícím nabízíme půl milionu míst denně,“ doplnil Jan Seitl.
O právních aspektech referenda hovořil právník Jan Kadečka, který se dlouhodobě věnuje správnímu právu. „Podle současné právní úpravy bude referendum platné, pokud se ho zúčastní 35 procent oprávněných voličů. Lidé tímto referendem mohou zavázat k určitým krokům orgány města Brna, nikoliv však ministerstva dopravy či SŽDC,“ uvedl Kadečka.
Město Brno v průběhu roku 2016 pořídilo na základě soutěží urbanistické studie rozpracovávající budoucí podobu rozvoje centra města ve dvou variantách modernizace hlavního železničního nádraží: ve variantě pod Petrovem a ve variantě u řeky.
Na diskuzi proto vystoupili také zástupci výsledných architektonických týmů: Filip Titl za tým UNIT architekti a Ivan Koleček a Pavel Jura za Sdružení architekti Lausanne-Brno.
Vítězné návrhy i další informace najdete zde.
Organizační informace o referendu a znění otázek najdete zde: http://www.brno.cz/referendum/