Brňané si mohou prohlédnout ideové studie rozvoje centra města v obou variantách

26. září 2016 (fpo) – Město Brno v návaznosti na chystané místní referendum o poloze nádraží umístilo informační hranoly s nejzdařilejšími návrhy studií rozvoje centra města v jeho obou variantách pod Petrovem a u řeky. Součástí nainstalovaných hranolů jsou i praktické informace k blížícímu se hlasování.

Hranoly si budou moci lidí prohlédnout na frekventovaných místech ve městě – na ulicích Nádražní, Kobližná, Moravské náměstí a Mendlovo náměstí. Dva informační hranoly jsou umístěny u vstupu do parku Lužánky při křížení ulic Lužánecká a Lidická.
160926_Infohranol
Referendum se koná 7. a 8. října 2016 společně s volbami do zastupitelstva kraje a senátu. Hlasování bude probíhat v pátek 7. října od 14:00 do 22:00 hod. a v sobotu 8. října od 8:00 do 14:00 hod.

Město Brno v průběhu roku 2016 pořídilo na základě soutěží urbanistické studie rozpracovávající budoucí podobu rozvoje centra města ve dvou variantách modernizace hlavního železničního nádraží: ve variantě pod Petrovem a ve variantě u řeky. Vítězné návrhy i další informace naleznete také na webu města Brna.

Pro občany se také chystá veřejná debata na téma Budoucnost centra Brna. Setkání proběhne dne 29. září 2016 od 17:30 do 19:30 v sále Břetislava Bakaly. Město pozvalo do diskuze odborníky na dopravu, urbanismus a legislativu k referendu. Akci bude moderovat Jakub Železný.

Aktuálně

Schválená varianta Řeka

Přestavba uzlu s nádražím u řeky

Rozšířená koridorová trať projde městem v poloze stávajícího nákladního průtahu. Nové osobní nádraží bude vybudováno podél ulice Rosické v blízkosti řeky Svratky asi 800 metrů jižně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Varianta Petrov

Přestavba uzlu s nádražím pod Petrovem

Rekonstruovány budou trati osobního i nákladního průtahu městem. Nové osobní nádraží bude vybudováno v blízkosti křižovatky Nových sadů, Nádražní, Husovy a Hybešovy ulice asi 300 metrů západně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Nulová varianta

Brno bez moderního nádraží

Pokud nebude vybráno koncepční řešení přestavby a brzy zahájeny stavební práce, hrozí pouhé udržování provozuschopnosti – budou prováděny jen nezbytné opravy havarijního stavu. Potom se Brno moderního nádraží nedočká.

Více o variantě

  • 2002
    • Usnesením Vlády ČR schválena přestavba železničního uzlu Brno v souladu s Územním plánem města Brna.
  • 2005
    • Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí a veřejné zdraví (SEA) s kladným výsledkem pro variantu s nádražím u řeky.

      Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí (EIA) se souhlasným stanoviskem Ministerstva životního prostředí ČR.
  • 2008 - 2010
    • Realizace samostatné stavby Brno – odstavné nádraží – 1. část – I. etapa.
  • 2012 - 2014
    • Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování studie Dopracování variant řešení ŽU Brno, jejíž výsledky jsou podkladem pro studii proveditelnosti.
  • 2013
    • Znovuobnovení územního řízení a vydání nového územního rozhodnutí.

      Brněnský železniční uzel a trať Brno–Přerov zařazeny mezi prioritní projekty rozvoje transevropské dopravní sítě (TEN-T) v období 2014–2020.
  • 2015
    • Zahájeny práce na Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno. Město Brno a Jihomoravský kraj zastoupeny v řídicím výboru.
  • 2018
    • Ministerstvo dopravy ČR zvolilo k realizaci variantu Řeka a o svém rozhodnutí informovalo vládu.
  • 2030
    • Závazek dokončení hlavních koridorů transevropské dopravní sítě, železniční uzel Brno leží na dvou koridorech.
  • 2041
    • Předpoklad uvedení do provozu vysokorychlostní tratě Praha–Brno jako součásti Rychlých spojení.