Zastupitelé rozhodli. Brno preferuje nádraží u řeky

27. února 2018 – U řeky. Tam by mělo podle brněnských zastupitelů vzniknout nové nádraží. Jejich stanovisko zohlední ve svém finálním rozhodnutí vláda. Pro bylo 31 zastupitelů, 4 byli proti a 7 se zdrželo.

Zastupitelé dnes na mimořádném zasedání rozhodli, že doporučí postavit nové nádraží ve variantě „Řeka“. Konečné slovo bude mít jako investor stát, respektive Ministerstvo dopravy. To přihlédne nejen k názoru brněnských zastupitelů, ale také Jihomoravského kraje a Správy železniční dopravní cesty. Přijetí vládního rozhodnutí se očekává v průběhu letošního roku.

Zastupitelé schválili stanovisko města k poloze nového nádraží. Foto: M. Schmerková

Za akceptovatelnou variantu označili zastupitelé i jednu z podvariant nádraží pod Petrovem. Zcela nerealizovatelná je podle nich tzv. nulová varianta, tedy úprava nádraží na stávajícím místě. K tomuto závěru dospěli i odborníci ze SŽDC ve Studii proveditelnosti.

Dnešní jednání zastupitelů provázel zvýšený zájem veřejnosti. Řada příchozích aktivně vystoupila a prezentovala svůj názor. Příspěvky se týkaly například ekologického dopadu výstavby jednotlivých variant, financování stavby nebo napojení na městskou hromadnou dopravu. „Zajištění MHD je prioritním úkolem, ať bude nádraží kdekoli. Do tradice rozjezdů nikdo zasahovat nebude,“ ujistil občany primátor města Petr Vokřál.

Přijaté usnesení podmiňuje doporučenou variantu nádraží u řeky také stavbou Severojižního kolejového diametru, díky kterému by se část dopravy přes město přesunula pod zem. Bez tohoto diametru by bylo podle zastupitelů vybudování modernizovaného železničního uzlu v kterékoli variantě z dopravního hlediska rizikové.

Aktuálně

Varianta Řeka

Přestavba uzlu s nádražím u řeky

Rozšířená koridorová trať projde městem v poloze stávajícího nákladního průtahu. Nové osobní nádraží bude vybudováno podél ulice Rosické v blízkosti řeky Svratky asi 800 metrů jižně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Varianta Petrov

Přestavba uzlu s nádražím pod Petrovem

Rekonstruovány budou trati osobního i nákladního průtahu městem. Nové osobní nádraží bude vybudováno v blízkosti křižovatky Nových sadů, Nádražní, Husovy a Hybešovy ulice asi 300 metrů západně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Nulová varianta

Brno bez moderního nádraží

Pokud nebude vybráno koncepční řešení přestavby a brzy zahájeny stavební práce, hrozí pouhé udržování provozuschopnosti – budou prováděny jen nezbytné opravy havarijního stavu. Potom se Brno moderního nádraží nedočká.

Více o variantě

  • 2002
    • Usnesením Vlády ČR schválena přestavba železničního uzlu Brno v souladu s Územním plánem města Brna.
  • 2005
    • Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí a veřejné zdraví (SEA) s kladným výsledkem pro variantu s nádražím u řeky.

      Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí (EIA) se souhlasným stanoviskem Ministerstva životního prostředí ČR.
  • 2008 - 2010
    • Realizace samostatné stavby Brno – odstavné nádraží – 1. část – I. etapa.
  • 2012 - 2014
    • Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování studie Dopracování variant řešení ŽU Brno, jejíž výsledky jsou podkladem pro studii proveditelnosti.
  • 2013
    • Znovuobnovení územního řízení a vydání nového územního rozhodnutí.

      Brněnský železniční uzel a trať Brno–Přerov zařazeny mezi prioritní projekty rozvoje transevropské dopravní sítě (TEN-T) v období 2014–2020.
  • 2015
    • Zahájeny práce na Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno. Město Brno a Jihomoravský kraj zastoupeny v řídicím výboru.
  • 2018
    • Ministerstvo dopravy ČR zvolilo k realizaci variantu Řeka a o svém rozhodnutí informovalo vládu.
  • 2030
    • Závazek dokončení hlavních koridorů transevropské dopravní sítě, železniční uzel Brno leží na dvou koridorech.
  • 2041
    • Předpoklad uvedení do provozu vysokorychlostní tratě Praha–Brno jako součásti Rychlých spojení.