Město Brno a ŘSD ČR zahajují přestavbu ulic Plotní a Dornych, které v této lokalitě usnadní průjezd autům i tramvajím

5. dubna 2016 – Brno zahajuje významnou dopravní stavbu, která pomůže zprůjezdnit oblast kolem autobusového nádraží Zvonařka. Rozsáhlý soubor mnoha staveb nazvaný Tramvaj Plotní se dotkne oblasti kolem ulic Plotní a Dornych (viz přiložená mapa).

„Projekt tramvaj Plotní je jedním z projektů města Brna, které jsme zařadili do kategorie strategických a ke kterým proto přistupujeme formou projektového řízení. Díky této investici dojde ke zkapacitnění ulice Dornych i křižovatky Dornychu a Zvonařky a zklidnění ulice Plotní. Průjezdnost této lokality se po dokončení stavebních prací zlepší jak pro řidiče, chodce, tak i pro uživatele městské hromadné dopravy. Vytvoří se tím také základní předpoklady pro další rozvoj tohoto území,“ uvedl primátor města Brna Petr Vokřál.

„Na území jihomoravské metropole i kraje významně investujeme. Mluvím především jak o výstavbě Velkého městského okruhu, tak i o velkých opravách dálnic v bezprostředním okolí Brna. Dálnice D1 právě v těchto místech nese jedny z vůbec nejvyšších dopravních intenzit z celé republiky. Lidé v ŘSD dělají vše proto, aby Brno mělo co nejdříve svůj městský okruh a průjezd po dálnicích v jeho okolí byl bezpečný, plynulý a pro řidiče komfortní,“ řekl generální ředitel ŘSD ČR Jan Kroupa.

Co se na Plotní a Dornychu bude měnit :

  • Tramvajová trať se z ulice Dornych přesune do ulice Plotní, takže dojde k uvolnění prostoru Dornychu pro individuální automobilovou dopravu.
  • Tramvajovou trať na Dornychu nahradí tří až čtyřpruhová komunikace, kam bude směrována automobilová doprava z centra Brna na jih. Hladší průjezd aut zajistí také přestavba křižovatky ulic Dornych a Zvonařka, která bude přehlednější i díky odstranění tramvajové smyčky.
  • V dosud rušné ulici Plotní bude vedena tramvajová doprava, která zajistí kvalitní a rychlejší spojení městské části Brno-jih s centrem Brna. Na této nové trati na ulici Plotní vznikne tramvajová zastávka, která usnadní cestu na autobusové nádraží. Již nebude zapotřebí využívat zdlouhavou cestu přes nadchod.
  • Vybudovány budou nové výjezdy autobusové dopravy z ústředního autobusového nádraží Zvonařka ve směru východ a jih.
  • Teplárny Brno v této oblasti rozšíří tepelný rozvod, který je nyní položen pouze v ulici Dornych až po areál CT Zone. Rozšířen bude o přípojky do oblasti mezi ulicemi Zvonařka, Dornych a Plotní a o páteřní přípojku pro budoucí Jižní centrum. Předpokládá se totiž další rozvoj této oblasti.
  • Kompletní rekonstrukcí projdou všechny veřejné plochy v daném prostoru včetně rekonstrukce inženýrských sítí, které budou upraveny na parametry odpovídající současným technickým normám a kapacitním požadavkům.

Vzhledem k vyjmenovaným změnám je nutné, aby se do stavby spolu s Brnem zapojily i další instituce:

  • Ředitelství silnic a dálnic
  • Dopravní podnik města Brna
  • Teplárny Brno

„Výjimečná je přitom forma spolupráce těchto čtyř institucí. Podepisují totiž Smlouvu o spolupráci, která dosud žádnou podobnou investiční akci v České republice neprovázela a která celou stavbu usnadní a urychlí,“ uvedl náměstek primátora města Brna Richard Mrázek.

Zúčastněné instituce se ve smlouvě dohodly, podle jakého klíče si mezi sebou podle podílu stavebních prací rozdělí náklady na celou investici, jejíž předpokládaná cena je 1.039 mil. bez DPH.

Přibližně polovinu investice zaplatí Brno, které zajistí stavbu páteřní infrastruktury a občanské vybavenosti (osvětlení, chodníky atd.). Na náklady Dopravního podniku města Brna se bude stavět tramvajová trať, na náklady Tepláren Brno nové rozvody tepla a Ředitelství silnic a dálnic bude investovat do zkapacitnění komunikace I. třídy.

Smlouva navíc upravuje také vzájemné povinnosti účastníků v souvislosti se zadáním veřejných zakázek. Jménem výše uvedených zadavatelů bude jednat Brno, což celý proces usnadní a zrychlí.

Veškeré informace o dopravní stavbě naleznete na webové stránce strategických projektů  města Brna, konkrétně pod záložkou Tramvaj Plotní .

Aktuálně

Nádraží u řeky

Odsun nádraží 800 metrů jižně

Rozšířená koridorová trať projde městem v poloze stávajícího nákladního průtahu. Nové osobní nádraží bude vybudováno podél ulice Rosické v blízkosti řeky Svratky asi 800 metrů jižně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Nádraží pod Petrovem

Odsun nádraží 300 metrů západně

Rekonstruovány budou trati osobního i nákladního průtahu městem. Nové osobní nádraží bude vybudováno v blízkosti křižovatky Nových sadů, Nádražní, Husovy a Hybešovy ulice asi 300 metrů západně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Nulová varianta

Brno bez moderního nádraží

Pokud nebude vybráno koncepční řešení přestavby a brzy zahájeny stavební práce, hrozí pouhé udržování provozuschopnosti – budou prováděny jen nezbytné opravy havarijního stavu. Potom se Brno moderního nádraží nedočká.

Více o variantě

  • 2002
    • Usnesením Vlády ČR schválena přestavba železničního uzlu Brno v souladu s Územním plánem města Brna.

      Podepsána smlouva o spolupráci a zajištění zdrojů financování na přestavbu železničního uzlu Brno mezi Ministerstvem dopravy ČR, Jihomoravským krajem, městem Brnem a Českými drahami.
  • 2005
    • Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí a veřejné zdraví (SEA) s kladným výsledkem pro variantu s nádražím u řeky.

      Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí (EIA) se souhlasným stanoviskem Ministerstva životního prostředí ČR.
  • 2008 - 2010
    • Realizace samostatné stavby Brno – odstavné nádraží – 1. část – I. etapa.
  • 2012 - 2014
    • Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování studie Dopracování variant řešení ŽU Brno, jejíž výsledky jsou podkladem pro studii proveditelnosti.
  • 2013
    • Znovuobnovení územního řízení a vydání nového územního rozhodnutí.

      Brněnský železniční uzel a trať Brno–Přerov zařazeny mezi prioritní projekty rozvoje transevropské dopravní sítě (TEN-T) v období 2014–2020.
  • 2014
    • Město Brno souhlasilo s návrhem Zvláštních podmínek pro zpracování Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno, kterou zadala Správa železniční dopravní cesty.
  • 2015
    • Zahájeny práce na Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno. Město Brno a Jihomoravský kraj zastoupeny v řídicím výboru.
  • 2017
    • Ministerstvo dopravy ČR rozhodne na základě výsledků studie proveditelnosti o variantě řešení přestavby železničního uzlu Brno.
  • 2030
    • Závazek dokončení hlavních koridorů transevropské dopravní sítě, železniční uzel Brno leží na dvou koridorech.
  • 2041
    • Předpoklad uvedení do provozu vysokorychlostní tratě Praha–Brno jako součásti Rychlých spojení.