Aktuálně

Město a další partneři stvrdí spolupráci při přípravě realizace nového nádraží memorandem

6. březen 2019 – Výstavba nového nádraží, která zahrnuje komplexní přestavbu železniční infrastruktury i výstavbu nové čtvrti v jižní části města, je jedním z nejvýznamnějších projektů na území města Brna. Na jeho přípravě je potřebná spolupráce mnoha stran. Proto bude podepsáno Memorandum o spolupráci při přípravě a realizaci modernizace železničního

SŽDC akceleruje přípravu dalších významných investičních akcí

14. únor 2019 – Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zařadila do plánu přípravy další důležité investiční akce, mezi které patří modernizace prvních částí brněnského železničního uzlu, zdvoukolejnění úseku Branický most – Krč – Spořilov v Praze či rekonstrukce stropu nové

Nové vedení města pokračuje ve spolupráci při přípravě stavby nového nádraží

22. leden 2019 – Dnes se uskutečnilo na Ministerstvu dopravy další setkání členů řídicího výboru Železničního uzlu Brno. V rámci jednání, na kterém se představilo nové vedení města Brna, bylo potvrzeno, že všechny zúčastněné strany, tedy Ministerstvo dopravy ČR, Správa železniční dopravní cesty, Státní fond

Rada města zřídila pracovní skupinu Železniční uzel Brno. Zajistí lepší koordinaci spolupráce

5. prosinec 2018 – Otevřený přístup pro politiky i odborné složky, nové možnosti v koordinaci spolupráce, zlepšení podmínek a kontinuity, kterou vyžaduje příprava jednoho z nejvýznamnějších projektů v rozvoji města. To všechno má umožnit pracovní skupina Železniční uzel Brno, kterou na svém jednání 5. prosince 2018 zřídila Rada města

Hlavní nádraží čeká rekonstrukce zabezpečovacího zařízení. Provoz vlaků ovlivní na celý rok

(tis) – Od neděle 9. prosince začne platit nový jízdní řád vlaků a začne také dlouho plánovaná zásadní rekonstrukce zabezpečovacího zařízení na brněnském hlavním nádraží, která bude stát 1,8 miliardy korun. Prakticky po celou dobu rekonstrukce budou na nádraží sloužit všechna nástupiště, stanice však nebude průjezdná. To

Před 180 lety vyrazila do Brna první lokomotiva, dnes tam jezdí nejvýkonnější lokomotivy ČD

Před 180 lety 11. listopadu 1838 vyrazila z Rajhradu do Brna první skutečná parní lokomotiva na našem území. Jednalo se zatím jen o neveřejnou zkušební jízdu, pro veřejnost byla dráha z Vídně otevřena až následující rok, přesto je to v historii naší železnice

Za nádražím budoucnosti – komentovaná prohlídka

Dokážete si představit, že v Brně nasednete na vlak a dojedete jen s jedním přestupem třeba do Paříže? Že bude autobusové i vlakové nádraží na jednom místě a budete u něj mít možnost bez problémů zaparkovat? Že Brno získá novou

Brno-Šalingrad! Lidé vybrali název nového nádraží v Brně

29. říjen 2018 – Jak se bude jmenovat nové hlavní nádraží v Brně, které má vyrůst u řeky Svratky na jih od stávajícího nádraží, měli lidé možnost navrhovat během uplynulých čtyř měsíců. Z postupujících deseti názvů nyní vybrali vítěze. Ve finálovém kole zvítězil návrh Brno-Šalingrad. Na druhém

Známe deset návrhů, ze kterých lidé vyberou název nového brněnského nádraží

1. říjen 2018 – Dnes odstartovalo finálové kolo hlasování o název nového brněnského nádraží. Lidé mohou vybírat z TOP 10 návrhů, které v prvním kole získaly nejvíce hlasů. Hlasovat je možné dvěma způsoby: na webu www.nasnovejnadr.cz, kde mohou hlasovat všichni držitelé plně ověřeného účtu portálu brnoid.cz, nebo

Brno vybírá deset finalistů soutěže o název nového brněnského nádraží

3. září 2018 – S koncem prázdnin ukončil Magistrát města Brna sběr návrhů na pojmenování nového nádraží. Na webových stránkách www.soutez.nasnovejnadr.cz  už mohou všichni od sobotní půlnoci až do konce září hlasovat pro svého favorita. Do finálového kola postoupí deset tipů s nejvyšším počtem hlasů. Hlasovat může každý bez omezení věku

Aktuálně

Schválená varianta Řeka

Přestavba uzlu s nádražím u řeky

Rozšířená koridorová trať projde městem v poloze stávajícího nákladního průtahu. Nové osobní nádraží bude vybudováno podél ulice Rosické v blízkosti řeky Svratky asi 800 metrů jižně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Varianta Petrov

Přestavba uzlu s nádražím pod Petrovem

Rekonstruovány budou trati osobního i nákladního průtahu městem. Nové osobní nádraží bude vybudováno v blízkosti křižovatky Nových sadů, Nádražní, Husovy a Hybešovy ulice asi 300 metrů západně od stávajícího nádraží.

Více o variantě

Nulová varianta

Brno bez moderního nádraží

Pokud nebude vybráno koncepční řešení přestavby a brzy zahájeny stavební práce, hrozí pouhé udržování provozuschopnosti – budou prováděny jen nezbytné opravy havarijního stavu. Potom se Brno moderního nádraží nedočká.

Více o variantě

  • 2002
    • Usnesením Vlády ČR schválena přestavba železničního uzlu Brno v souladu s Územním plánem města Brna.
  • 2005
    • Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí a veřejné zdraví (SEA) s kladným výsledkem pro variantu s nádražím u řeky.

      Vyhodnocení vlivu přestavby železničního uzlu Brno na životní prostředí (EIA) se souhlasným stanoviskem Ministerstva životního prostředí ČR.
  • 2008 - 2010
    • Realizace samostatné stavby Brno – odstavné nádraží – 1. část – I. etapa.
  • 2012 - 2014
    • Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování studie Dopracování variant řešení ŽU Brno, jejíž výsledky jsou podkladem pro studii proveditelnosti.
  • 2013
    • Znovuobnovení územního řízení a vydání nového územního rozhodnutí.

      Brněnský železniční uzel a trať Brno–Přerov zařazeny mezi prioritní projekty rozvoje transevropské dopravní sítě (TEN-T) v období 2014–2020.
  • 2015
    • Zahájeny práce na Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno. Město Brno a Jihomoravský kraj zastoupeny v řídicím výboru.
  • 2018
    • Ministerstvo dopravy ČR zvolilo k realizaci variantu Řeka a o svém rozhodnutí informovalo vládu.
  • 2030
    • Závazek dokončení hlavních koridorů transevropské dopravní sítě, železniční uzel Brno leží na dvou koridorech.
  • 2041
    • Předpoklad uvedení do provozu vysokorychlostní tratě Praha–Brno jako součásti Rychlých spojení.