Nástroj, který pomohl rozetnout gordický uzel
Zadání studie proveditelnosti připravila státní organizace Správa železniční dopravní cesty, Rada města Brna k zadání vyslovila souhlas 1. října 2014. Smlouva o dílo na Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno byla mezi Správou železniční dopravní cesty jako zadavatelem a sdružením firem Sudop Brno, Moravia Consult a AF City Plan jako zhotovitelem podepsána 20. května 2015. Dokumentace Studie proveditelnosti byla městu Brnu a dalším institucím předána 30. 10. 2017.
Posouzeny byly dvě koncepční varianty řešení přestavby železničního uzlu: varianta Řeka (s nádražím u řeky) a varianta Petrov (s nádražím pod Petrovem). Tyto dvě varianty byly již dříve upraveny a dopracovány ve studii Dopracování variant řešení železničního uzlu Brno. Ve studii proveditelnosti byla vyhodnocena i varianta nulová, označovaná jako „bez projektu“, tedy udržování provozuschopného stavu v dnešní podobě.
Prověření variant je jedním ze základních požadavků pro spolufinancování projektů z veřejných prostředků. Do zpracování studie proveditelnosti byla zapojena i agentura Jaspers, která poskytuje členským státům Evropské unie podporu potřebnou k přípravě velkých projektů.
Studie proveditelnosti posoudila varianty projektu
- z hlediska proveditelnosti, spočívající ve stanovení investičních nákladů, v ekonomickém hodnocení a v posouzení vlivu průběhu realizace projektu na železniční dopravu v uzlu;
- z hlediska průchodnosti s ohledem na životní prostředí a územní plánování, vyhodnocení stavební realizovatelnosti včetně stavební připravenosti v nezbytném rozsahu na budoucí zapojení vysokorychlostních tratí a zkapacitnění stávajících konvenčních tratí jako součástí systému Rychlých spojení;
- z hlediska přínosů projektu, které byly ekonomicky vyhodnoceny, dále bylo posouzeno dosažení zlepšení obsluhy a napojení města a regionu veřejnou hromadnou dopravou i budoucí napojení vysokorychlostních a konvenčních tratí jako součástí systému Rychlých spojení do uzlu.
Celkové zhodnocení projektu
Studie proveditelnosti obsahuje Část A – Celkové zhodnocení projektu, ve kterém jsou v přehledném členění srozumitelně popsány veškeré zásadní informace o projektu:
2 ZÁKLADNÍ INFORMACE K ŘEŠENÉMU PROJEKTU
2.1 Definice projektu železničního uzlu Brno
2.2 Základní požadavky na zpracování studie proveditelnosti
2.3 Použité podklady
2.4 Struktura dokumentace studie proveditelnosti
3 ANALYTICKÁ VÝCHODISKA
3.1 Řešené území
3.2 Dopravní síť
3.3 Nabídka veřejné dopravy
3.4 Demografická a socioekonomická charakteristika území
3.5 Předpokládaný rozvoj území a dopravní infrastruktury
4 PŘEPRAVNÍ POPTÁVKA
4.1 Stávající přepravní poptávka
4.2 Vývoj přepravní poptávky v minulých letech
4.3 Očekávaný budoucí vývoj přepravní poptávky
5 CÍLE PROJEKTU A POŽADAVKY NA JEHO ŘEŠENÍ
5.1 Analýza současných problémů a požadavků na řešení projektu
5.2 Legislativní požadavky a právní závazky
5.3 Definice cílů projektu
6 ANALÝZA MOŽNOSTÍ ŘEŠENÍ PROJEKTU
6.1, 6.2 Strategické alternativy, Technické alternativy
7 NÁVRHY VARIANT ŘEŠENÍ PROJEKTU
7.1 Základní členění variant a oblastí návrhu jejich řešení
7.2 Varianta Bez projektu
7.3 Varianta A
7.4 Varianta B
8 POROVNÁNÍ DOSAHOVANÝCH PARAMETRŮ VARIANT
8.1 Porovnání investičních a provozních nákladů
8.2 Porovnání přepravních ukazatelů
8.3 Porovnávání dopravních ukazatelů
8.4 Porovnání dopadů na území a životní prostředí
9 VYHODNOCENÍ VARIANT ŘEŠENÍ PROJEKTU
9.1 Vyhodnocení plnění cílů projektu
9.2 Vyhodnocení přínosů projektu
9.3 Vyhodnocení ekonomické efektivity
9.4 Vyhodnocení rizik
Díly studie proveditelnosti a jejich přílohy jsou k dispozici v záložce Ke stažení.
Centrální komise Ministerstva dopravy dne 30. května 2018 schválila Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno s tím, že byla k realizaci upřednostněna varianta Ab.